Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYAL BİLİMLERDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci Düzey RTS442 Zorunlu 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör Doç. Dr. AHMET ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. AHMET ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Öğrencilerin bir bilimsel araştırma tasarımı yapabilecek düzeye gelebilmeleri için bilimsel bir araştırmanın bütün süreçlerini öğrenmeleri temel amaçtır.
Dersin Tanımı Bilimsel araştırma yöntem ve süreçlerinin ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Bilgi, bilim, bilimsel bilgi, bilimsel araştırma
2 Araştırma türleri ve farklı epistemolojik yaklaşımlar
3 İletişim araştırmalarının tarihi ve bugünkü görünümü
4 Araştırma süreç ve teknikleri: Sorun belirleme ve sorun yazımı
5 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırmanın amacı, önemi, kuramsal çerçevesi.
6 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırmanın hipotezleri, sınır ve sınırlılıkları, evreni, örneklemi.
7 Örnek çalışmalar üzerinden tasarım inceleme.
8 İletişim araştırmalarında farklı yaklaşımlar.
9 Araştırma süreç ve teknikleri: İletişim araştırmalarında nicel yöntemler
10 Araştırma süreç ve teknikleri:İletişim araştırmalarında nitel yöntemler
11 Araştırma süreç ve teknikleri: Veri analizi ve değerlendirme
12 Araştırma süreç ve teknikleri: Araştırma yazım kuralları ve kaynakça yazımı
13 Araştırma süreç ve teknikleri: Giriş yazımı
14 Araştırma süreç ve teknikleri: Özet yazımı
15 Araştırma süreç ve teknikleri: Sonuç yazımı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler, günlük bilgi ve bilimsel bilgi arasındaki ayrımı kavrar.
2 Sosyal bilimlerde araştırma tarihini öğrenir.
3 Sosyal bilimlerdeki farklı epistemolojik yaklaşımları öğrenir.
4 Bilimsel araştırma yöntemlerini ve süreçlerini öğrenir.
5 Bilimsel bir araştırma tasarımı hazırlayabilir.
6 Tamamlanmış bir araştırmayı analiz edip değerlendirebilir.
7 Araştırma yöntemlerinde kullanılan terminolojiye ve tanımlara hakim olur.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 3 5 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 12 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 10 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 12 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   60
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Haluk Geray, Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara, 2006.
Yardımcı Kaynaklar Ali Yıldırım, Hasan Simsek, Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seckin Yayıncılık, Ankara, 2003. İrfan Erdoğan, Pozitivist Metodoloji, Erk Yayınları, Ankara, 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar