Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME VE KÜLTÜR Birinci Düzey SOS407 Seçmeli 7 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön Koşul Ders bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli
Dersin Amacı Bu ders, öğrencilerin beslenme ve kültür arasındaki ilişkiyi anlaması, toplumun beslenme pratikleri hakkındaki teorik ve pratik araştırma ve teorileri öğrenmelerini ve buna ilişkin analiz yetenekleri kazanmalarını hedeflemektedir. Öğrencilerin beslenme sosyolojisi ve antropolojisine ilişkin temel tartışmaları ve Türkçe literatürü öğrenmeleri dersin bir diğer amacıdır.
Dersin Tanımı Toplumun beslenme pratikleri hakkında teorik görüşler ve pratik araştırmalar üzerinden beslenme ve kültür ilişkisi aktarılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı ve içeriği
2 İnsan Gelişimi ve Beslenme (Paleodiyet/Avcı toplayıcılar)
3 Besin Üretimi ve Evcilleştirme (Tarım ve Hayvancılık)
4 Antik Toplumlarda Besin Üretimi
5 Kolonizasyon ve Beslenme
6 Ziyafetler ve Beslenme Yasakları
7 Etnik ve Bölgesel Mutfaklar
8 Ara Sınav
9 Beslenme ve Toplumsal Cinsiyet
10 Beslenme ve Din
11 Küreselleşen Dünyada Besin Üretimi
12 Gıda Güvenliği, Biyoteknoloji, GDO
13 Slow Food vs. Fast Food, Obezite
14 Beslenme Etnografisi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Beslenme tarihine dair temel bilgiler edinilir.
2 Beslenme sosyolojisinin ve Beslenme antropolojisinin temel yaklaşımları ve kavramları öğrenilir.
3 Toplumsal yaşamda besin üretiminin, yemeğin ve besin tüketiminin temel özellikleri incelenir.
4 Mevcut beslenme literatürüne ilişkin bilgiler aktarılır; kaynaklar incelenir.
5 Güncel süreçlerin beslenme kültürüne etkisine hakkında değerlendirmeler yapılır.
6 Teknolojik değişimlerin toplumun ve yerel toplulukların beslenme kültürünü biçimlendirmedeki belirleyiciliği incelenir ve örneklendirilir.
7 Yeni beslenme hareketleri, alternatif beslenme biçimleri, Fast Food''un genel özellikleri hakkında bilgi aktarılır.
8 Beslenme konulu nitel araştırmanın nasıl yapılabileceğine dair temel bilgiler aktarılır.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyoloji alanıyla ilgili gerekli olan kuramsal ve kavramsal bilgiye sahip olur.
2 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal yapıyı, kurum ve süreçlerin işleyişini ve toplumsal eylemi anlama ve açıklayabilmede kullanabilir.
3 Sosyoloji alanıyla ilgili temel kuramsal yaklaşımları ve kavramları kullanarak sosyolojik analizler yapabilir.
4 Sosyoloji alanında edindiği bilgileri toplumsal gerçekliği anlamada ve toplumsal sorunları çözmede kullanabilir.
5 Sosyoloji alanında edindiği temel bilgi ve becerileri ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
6 Sosyoloji alanıyla ilgili bir sosyal araştırmayı gözlem safhasından başlayarak lisans seviyesinde edindiği bilgi ve becerilerle kendi başına proje önerisi tasarlayarak bunu yazabilecek niteliğe ulaştırabilir.
7 Sosyoloji alanında edindiği bilgi ve beceriler ile eleştirel ve analitik düşünme yaklaşımı geliştirir.
8 Sosyoloji alanıyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki gelişmeleri takip eder ve bunlara ilişkin öngörüde bulunabilir.
9 Sosyoloji alanıyla ilgili araştırma süreçlerini ilgilendiren etik sorunlara dair birikim sağlayarak hem mesleki hem de vatandaşlık gerekliliği olan toplumsal sorumluluğa dair olumlu tutum geliştirir.
10 Sosyoloji alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini disiplinler arası bir perspektifle sosyal süreçlere uygulayabilir.
11 -
12 -
13 -
14 -
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     141
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Beardsworth, Alan & Teresa Kell. 2011. Yemek Sosyolojisi. Ankara:Phoenix. Zubaida, S. & Richard Tapper. 2000. Ortadoğu Mutfak Kültürleri. İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Ritzer, George. 1998. Toplumun McDonaldslaştırılması. İstanbul:Ayrıntı. Petrini, Carlo & Gigi Padovani. 2012. Slow Food Devrimi:Arcigola’dan Terra Madre’ye: Yeni Bir Yaşam ve Yemek Kültürü. İstanbul:Sürdürülebilir Yaşam Kitapları.

Ders İle İlgili Dosyalar