Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİLİM FELSEFESİ İkinci Düzey SHK120 2 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ SERDAR SAYGILI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bilim Felsefesinin temel kavramlarının ve problemlerinin öğrenilerek metinlerde analiz edilmesini sağlamak.
Dersin Tanımı Bu ders bilim felsefesinin temel kavramlarını ve sorunlarını inceler. Bilim felsefesinin diğer felsefe disiplinleriyle olan ilişkisine ve bu ilişkinin önemine dikkati çeker. Felsefe tarihinin konuya ilişkin önemli örneklerini ele alır.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, dersin izlencesi, bilim felsefesinin genel konuları.
2 Bilgi nedir, Felsefe nedir, bilim nedir, bilim ile felsefe arasındaki ilişki nasıldır, Bilim Felsefesinin Temel Kavram ve Sorunları Nelerdir?
3 Bilgi nedir, Felsefe nedir, bilim nedir, bilim ile felsefe arasındaki ilişki nasıldır, Bilim Felsefesinin Temel Kavram ve Sorunları Nelerdir?
4 Platon’un Bilim Anlayışı
5 Aristoteles’in Bilim Anlayışı
6 17. yy ve 18. yy Bilimsel Gelişmeler ve A.Comte
7 Ara Sınav
8 Mantıksal Pozitivizm
9 Popper: Yanlışlamacılık Kuramı
10 Wittgeinstein: Anlamın Resim Kuramından Dil Oyunlarına
11 Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısı
12 Postmodernizm: Büyük Anlatılara Karşı Umutsuz Bir İsyan
13 Antibilim
14 Yarıyıl Sonu Sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Felsefi ve bilimsel düşüncenin farkını analiz edebilir
2 Bilim Felsefesinin temel sorunlarını kavrar
3 Tarihsel Süreçte Bilim Felsefesini analiz edebilir
4 Platon'da bilgi, bilim ve felsefenin ne olduğunu inceler
5 Aristoteles'de bilgi, bilim ve felsefenin ne olduğunu inceler
6 Felsefede Modernizm ile birlikte bilimsel düşüncenin yeni işlevini analiz edebilir.
7 Pozitivizm ve sorunlarını analiz eder.
8 Postmoden toplumlarda bilimin ve bilimsel düşünüşün konumunu analiz eder.
9 Postmodern toplumlarda bilimin geleceğini değerlendirir.
10 ...

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sanat Tarihi alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Sanat Tarihi alanında yerli/yabancı yazılı ve görsel kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3 Sanat Tarihi alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7 Sanat Tarihi alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun kültür-sanat duyarlılığını geliştirir.
8 Sanat Tarihi alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10 Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11 Sanat Tarihi alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 12 1 12
Toplam iş yükü     50
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cemal Yıldırım, Bilim Felsefesi; Doğan Özlem, Bilim Felsesi; Ömer Demir, Bilim Felsefesi
Yardımcı Kaynaklar Platon, Diyaloglar; Descartes, Yöntem Üzerine Konuşma; Alexandre Koyre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu; Alexandre Koyre, Kapalı Evrenden Sonsuz Evrene; Thomas Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı; F. Lyotard, Postmodern Durum

Ders İle İlgili Dosyalar