Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNLER TARİHİNİN TEMEL PROBLEMLERİ Üçüncü Düzey FDB531 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. RAMAZAN ADIBELLİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin, konusun ve problemlerinin neler olduğunu göstermek.
Dersin Tanımı Dinler tarihinin bir bilim dalı olarak kendisine araştırma alanı olarak seçtiği dinin tanımı, din tasnifleri, dinin muhtevası, dini/dinleri anlama yolları; kadim ve modern dinleri anlamada yöntem farklılığı; dine bakıştaki değişmelerin yol açtığı yöntem farklılıkları

Dersin İçeriği
1 Bir bilim dalı olarak dinler tarihinin mahiyeti
2 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallardan dinler tarihinin farkı
3 Dinleri çalışma konusu olarak alan diğer bilim dallarından dinler tarihinin farkı
4 Dinler tarihinin temel meseleleri
5 Dinin tanımında gözetilmesi gereken temel ölçütler
6 Dinin tasnıf edilmesi ve bu hususta gözetilecek temel ölçütler
7 Dinin mahiyeti; dinler tarihi, teoloji ilişkisi
8 Dinin mahiyeti hakkındaki antropoloiik, sosyolojik ve psikolojik yaklaşımlar
9 Din dilinin, dinin dilinin bilmenin, dini anlamadaki yeri
10 Bilgi anlayışında yaşanan değişimlerin, dinin mahiyeti hakkındaki yaklaşımlarda yol açtığı değişikler
11 Modernizm ve postmodernizmin din anlayışlarında yol açtığı değişmeler
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci, Bilim dalı olarak dinler tarihinin Batıda ortaya çıkışını betimler.
2 Dinler tarihinin temel konularını saptar.
3 Dinler tarihinin metotlarını tespit eder.
4 Batıda ve İslam dünyasında dinler tarihinin öncülerini hatırlar.
5 Dinler tarihine yardım eden bilimleri belirler.
6 Dinler Tarihi başlığı altında yer verilen bilimlerini sıralar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilme
2 Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olma
3 Matematik alanındaki bilgilerini farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni çalışmalar yapabilme
4 Uzmanlık gerektiren problemleri, bilimsel araştırma yöntemleri kullanarak analiz edebilme, yorumlayabilme ve çözüm üretebilme
5 Kendi alanında bağımsız olarak problemler kurgulama, bu problemlerin matematiksel modellerini oluşturarak çözümler üretebilme
6 Matematik alanında güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, kendi alanında ve alanı dışında çalışan araştırmacılara yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarabilme
7 Yaptığı çalışmalarda, konusuyla ilgili verilerin derlenmesi,düzenlenmesi, yorumlanması ve kullanılması aşamalarında toplumsal ve bilimsel etik değerlere saygı göstermesi
8 Matematiksel bilgi birikimini teknolojide etkin ve verimli bir şekilde kullanabilme
9 Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası bilimsel toplantılara katılarak bilgi paylaşımında bulunabilme
10 Kendi alanında veya diğer disiplinlerde bilgiye ulaşma yöntemlerini etkin ve etik değerlere uygun olarak kullanabilme.
11 Yaptığı özgün çalışmaları ulusal ve uluslararası bilimsel dergilerde yayınlayabilme
12 Alanında karşılaştığı yeni bir bilgiyi eleştirel yaklaşımlarla değerlendirerek anlayabilme, yorumlayabilme ve kullanbilme
13 Lisans ve lisansüstü düzeyde edinilen bilgiler temelinde bilgilerini geliştirebilme ve özgün çalışmalar yapabilecek düzeye ulaşabilme.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dinler Tarihinin Meseleleri, Kürşat Demirci, İnsan Yayınları, İstanbul, 1997.
Yardımcı Kaynaklar İslam ve Din Bilimleri, J. Waardenburg, Çev: Ramazan Adıbelli, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011. ; Dinler Tarihinin Batılı Öncüleri, Mustafa Alıcı, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar