Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİNALARDA MALİYET ANALİZİ İkinci Düzey MİM S92 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ZÜBEYDE ÖZLEM PARLAK BİÇER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ZÜBEYDE ÖZLEM PARLAK BİÇER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, Yönlendirilmiş Okumalar ve araştırmalar, Öğrenci merkezli özerk çalışma, Problem Çözme. derse katılım zorunludur. geç gelmelere tolorans gösterilmeyecektir.
Dersin Amacı Öğrencilere maliyetin yapıdaki öneminin bilgisini kazandırabilmek, yapı maliyet ve hak ediş hesaplarının hazırlanmasını öğretmek, mimarların yapı maliyetini belirlemedeki etkin görev ve sorumluluk alması gerektiğinin bilincini verebilmek. Mimari tasarımların maliyeti etkilediği çıktısını alabilmek Binalarda Maliyet Analizi; mimarlık eğitiminin çok boyutlu ele alınabilmesi için gerekli olan önemli bilim alanlarından biri durumundadır. Bu kapsamda ele alınan içerik, kuramsal bilgiden yoksun sadece teknik boyuta indirgenmiş bir mimarlıktan uzaklaşılmasını sağlar. Kuramsal bilginin yoğun verildiği içeriğe sahiptir.
Dersin Tanımı Binalarda maliyet analizi; mimarlık eğitiminin yapım aşamasının da ele alınabilmesinde projenin tasarımının ve mimarın malzeme seçiminin projenin maliyetinin üzerinde getireceği olumsuzlukları ve/veya artıları tanıma/tanıtma açısından gereklidir. Bu kapsamda ele alınan içerik, kuramsal bilgi ve teknik boyutta mimari bir girdi olarak maliyetin öneminde doğruluklar sağlar BİNALARDA MALİYET ANALİZİ DERSİ PRATİĞE YÖNELİKTİR. ALT PROJELERDE BU DERSİN ALINMASI ÖĞRENCİNİN TASARIM YETİSİNİ SINIRLANDIRACAKTIR. KESİNLİKLE ALT PROJE ALAN ÖĞRENCİLERİN ALMAMASI GEREKMEKTEDİR. PROJE 7 VE PROJE 8 ALAN ÖĞRENCİLER İÇİN UYGUNDUR.

Dersin İçeriği
1 • Öğrenci ile tanışma ve dersi tanıtma, • Dersin genel çerçeveler içinde kavramsal tanımı, • Maliyet hakkında genel bilgi, • GSMH ve yapı sektörünün buradaki önemi ve payı
2 • Yapı sektörünün ülke ekonomisine yararları •
3 • Dünyada yapı maliyetinde dikkat edilen hususlar • Türkiye’de yapı maliyetinde görülenler
4 • Bir binanın maliyetinin çıkarılması • Keşif • Metraj
5 • Keşif, • Metraj
6 • İş programları • Gannt, pert, cpm teknikleri • İş programı yapmanın maliyete etkisi
7 • Maliyeti arttıran ve azaltan etmenler • Mimari projenin maliyete etkisinin incelenmesi (m2’nin maliyeti arttırdığı vs.)
8 •VİZE
9 ? Mimari proje bedeli hesaplama işlemleri • Bayındırlık bakanlığı birim fiyat listesinin anlatılması
10 • Bir yapının yapım maliyetinin hesaplanması ? İşçilik bedellerinin hesaplanması
11
12 •Öğrencilerin kendi projelerinin kaba ve ince yapı maliyetlerinin çıkarılmasının anlatılması • Öğrencilerin kendi projeleri veya buldukları farklı bir projenin maliyet hesabı için belirlenmesi
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci ödevlerinin teslim alınması (cd ve A4 çıktı formatında)
15 FİNAL
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Binalarda Maliyet Analizi; mimarlık eğitiminin çok boyutlu ele alınabilmesi için gerekli olan önemli bilim alanlarından biri olduğunun farkındalığına olur
2 Maliyetin ilk sorumlusunun mimar olduğu bilincine ulaşır.
3 maliyeti etkileyen etmenlerin farkındalığında varır
4 taks kaks emsal değerleri bilir
5 mimarın maliyeti belirlemekteki sorumluluğunu bilmesini sağlar
6 hakediş, keşif, metraj bilgisi edinir
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     63
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar