Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU ÖNCESİ TÜRK KÜLTÜRÜ VE SANATI Üçüncü Düzey REH111 1 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. İSMAİL ARGUNŞAH
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Fadime ÖZLER KAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Türklerin tarih sahnesine ilk çıktığı bölge kültürleri ve ilk Türk Devri eserleri kültür ve medeniyetini içermektedir. İslamiyet Öncesi Türk Sanatı dersinde; Türklerin İslamiyet’i kabul etmeden önceki dönemlerdeki yaptıkları sanat eserleri ve mimari yapıları tanıtmayı amaçlamaktadır. Ayrıca İslamiyeti Kabul ettikten sonraki dönemde Orta Asya’da kurulmuş olan Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu Dönemi sanatı hakkında da bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin Tanımı Türklerin tarihte ilk görüldükleri Orta Asya ve çevresinin tarihi ve coğrafi boyutu, bölgedeki arkeolojik araştırmalar ve bulgular, hazırlık kültürleri, İslâm öncesi Türk sanatında kurganların yeri; Hun tarihinin ana hatları; Hun mimarisi; Orta Asya hayvan üslubu; Hun sanatının batıya yayılışı, İskit dönemleri, arkeolojisi ve buluntuları Sanat Tarihi bakış açısıyla incelenmektedir. Hun, Göktürk ve Uygur dönemi yapıları ve sanat eserleri ele alınacaktır.

Dersin İçeriği
1 Tanışma, ders konularıyla ilgili açıklamalar ve ön bilgiler. Orta Asya’nın Coğrafi Durumu
2 Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü
3 Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletleri, Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetleri
4 Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri
5 Hun Maden Sanatı
6 Hunlarda Çadır, Hayvan Üslubu
7 ARA SINAV
8 Göktürkler Dönemi
9 Göktürk Sanatı, Orhun Abideleri
10 Uygur Sanatı Hakkında Öğrenci Sunumlarını Dinleme
11 Uygur Sanatı, -Uygur Minyatürleri
12 Karahanlı Dönemi Sanatı
13 Gazneli Dönemi Sanatı
14 Büyük Selçuklu Dönemi Sanatı
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Orta Asya’nın Coğrafi Durumunu öğrenecek.
2 Orta Asya Kültürleri; 1-Anav Kültürü, 2-Afanasyevo Kültürü 3-Andronovo Kültürü, 4-Karasuk Kültürü öğrenilecek.
3 Türklerin Ana Yurdunu ve Göçleri öğrenecek.
4 Orta Asya’da Kurulan İlk Türk Devletlerini öğrenecek.
5 İskit Sanatını öğrenecek.
6 Hun Sanatı, Hunlarda Din, Ölü Gömme Adetlerini öğrenecek.
7 Hun Mimarisi, Mezar Mimarisi (Kurganlar) ve İslam Öncesi Türk Sanatında Kurganların Yeri, 1-Pazırık Kurganları, 2-Başadar Kurganı 3-Şibe Kurganı 4-Bere ve Tüekta Kurganı 5-Noin Ula Kurganı 6-Katanda Kurganlarını öğrenecek.
8 Çadır, Topak Ev, Alaçık, Karaçadır, Çadırın Türk Evi ile İlişkisini öğrenecek.
9 Hun Halı, Dokuma ve Maden Eserleri, Hun Resim Sanatını, Göktürkler Dönemi Eserlerini öğrenecek.
10 Uygur Sanatı, -Uygur Şehirlerini ve İslam Öncesi Türk Sanatının İslami Dönemi Etkisini öğrenecek.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2 Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı Fizyoloji alanına uygulayabilme.
3 Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4 Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5 Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7 Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8 Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 2 3 6
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     57
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mustafa CEZAR, Anadolu Öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık, T. İş Bankası Y., İstanbul, 1977. ÖGEL, Bahaeddin: Türk Kültür Tarihine Giriş, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1991.
Yardımcı Kaynaklar BANARLI, Nihat Sami: Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 1971. CAMPBELL, Joseph: Doğu Mitolojisi, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara Haziran 1993. HANÇERLİOĞLU, Orhan: Dünya İnançları Sözlüğü, Remzi Kitabevi , II. Basım, İstanbul Eylül 1993. İNAN, Abdulkadir: Tarihte ve Bugün Şamanizm, TTK Basımevi, II.Baskı, Ankara 1972. ÖGEL, Bahaeddin: Türk Mitolojisi, Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Yayınları, TTK Basımevi, 2. Baskı, Ankara 1993.

Ders İle İlgili Dosyalar