Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YENİ DİNİ HAREKETLER İkinci Düzey FDB 582 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Abdulvahap Taştan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Derviş Dereli
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Güncel toplumsal bir olgu olarak ortaya çıkan Yeni Dini Hareketlerin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel ve siyasal arkaplanını kavramak ve günümüzde bu tür hareketlerin dini ve dini-olmayan işlevlerinin farkına varmak.
Dersin Tanımı Bu ders özellikle Batı'da ortaya çıkan Yeni Dini Hareketleri ve daha yakın bir zamanda beliren Yeni Çağ Hareketlerini ve bunların sosyolojik zeminini ve boyutlarını çeşitli dini hareketlerinden örneklerle ortaya koymayı içerir.

Dersin İçeriği
1 Bir Olgu olarak Yeni Dini Hareketler
2 Yeni Dini Hareketlerin Doğuşu
3 Yeni Dini Hareketlerini Tanımlama Girişimleri
4 Yeni Dini Hareketlerin Temel Karakteristikleri
5 Yeni Dini Hareketlerin Toplumsal Tabanları
6 Dini Organizasyon Tipleri ve Yeni Dini Hareketler
7 Yeni Dini Hareketlerle ilgili Tipoloji Denemeleri
8 Teorik Yaklaşımlar ve Modeller
9 Sekülerleşme Paradigmaları-Beyin Yıkama Teorileri
10 Göreli Yoksunluk Kuramı-Kaynak Mobilizasyonu Kuramı
11 Yeni Dini Hareketlerin Toplumsal Yansımaları
12 Yeni Dini Hareketlerin Sonuçları
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Güncel toplumsal bir olgu olarak ortaya çıkan Yeni Dini Hareketlerin sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel ve siyasal arkaplanını kavrar.
2 Günümüzde bu tür hareketlerin dini ve dini-olmayan işlevlerinin farkına varır.
3 Özellikle Batı'da ortaya çıkan Yeni Dini Hareketleri ve daha yakın bir zamanda beliren Yeni Çağ Hareketlerini öğrenir.
4 Bu hareketlerin sosyolojik zeminini ve boyutlarını çeşitli dini hareketlerden örneklerle kavrar.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
2 İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
3 Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
4 Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
5 Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
6 Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
7 Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
8 Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
9 Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı M. Ali Kirman, Yeni Dini Hareketler Sosyolojisi, Birleşik yay., Ankara, 2010.
Yardımcı Kaynaklar Ali Köse, Milenyum Tarikatları, Timaş yay., İstanbul, 2011.

Ders İle İlgili Dosyalar