Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAYILARIN İNŞASI İkinci Düzey İME 512 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. FATMA BOZKURT YOUSEF
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu ders, sayı sistemlerinin inşasını ve matematiğin temel yapı taşlarını oluşturma sürecini derinlemesine incelemektedir. Doğal sayılar, tam sayılar, rasyonel sayılar, irrasyonel sayılar ve reel sayılar gibi farklı sayı sistemlerinin teorik temelleri, aksiyomatik yaklaşımla ele alınır. Ders ayrıca sayı sistemlerinin inşasındaki tarihi perspektifleri ve bunların matematik eğitimiyle olan bağlantılarını da içermektedir.
Dersin Tanımı Bu dersin amacı, öğrencilerin sayı sistemlerinin yapısal ve aksiyomatik temellerini anlamalarını sağlamak, sayıların inşasını kavramsal bir bakış açısıyla ele almalarına rehberlik etmek ve bu bilgiyi matematik eğitimine nasıl entegre edebileceklerini göstermektir. Öğrenciler, sayıların matematiksel doğruluk ve ispat süreçlerindeki rolünü anlayacak ve matematiksel düşünme becerilerini geliştireceklerdir.

Dersin İçeriği
1 Doğal sayıların aksiyomatik tanımları ve temel özellikleri.
2 N kümesinde toplama ve çarpma işlemlerinin tanımları ve özellikleri.
3 Yarı gruplar kavramı ve 𝑁 kümesindeki ilişkileri.
4 𝑁 kümesinde sıralama bağıntısı ve özellikleri.
5 Genelleştirilmiş birleşme ve dağılma kuralları. Sayılabilme kavramı ve özellikleri.
6 Tam sayıların (Z) aksiyomatik tanımları ve özellikleri.
7 Z kümesinde toplama ve çarpma işlemleri; halkalar kavramı.
8 Z kümesinde sıralama bağıntısı ve doğal sayıların Z içine gömülmesi.
9 Vize Haftası
10 İzomorfizm kavramı ve örnekleri.
11 Rasyonel sayıların (Q) aksiyomatik tanımları ve özellikleri.
12 Q kümesinde toplama ve çarpma işlemleri; özellikleri ve sıralama bağıntısı.
13 Cisimler ve sıralı cisimler kavramlarının incelenmesi.
14 Reel sayıların (R) aksiyomatik inşası ve temel özellikleri.
15 Mutlak değer kavramı, tanımı ve özellikleri.
16 Tüm sayı sistemlerinin genel bir incelemesi ve matematik eğitimine yönelik uygulamaları.
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Matematiğin ve matematik programların en önemli öğretme alanlarından biri olan sayıların tarihi süreç içinde nasıl yapılandığını kavrarlar.
2 Sayıların önemli özelliklerinin farkına varırlar ve gerektiğinde bu özellikleri ustaca kullanırlar.
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir. Matematik eğitimi alanında uzman düzeyinde ve güncel bir alan ve meslek bilgisine sahiptir.
2 Matematik eğitimi ve eğitim ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrar. 6-
3 Çalıştığı dönem ve bölgeye ait belge ve kaynakları okuyup değerlendirebilir.
4 Matematik eğitimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri araştırma ve öğretim amacıyla kullanabilir
5 Alanında elde ettiği bulguları diğer disiplin alanlarında yapılan çalışmalarla bütünleştirip yeni bilgiler oluşturabilir.
6 Araştırma, öğretim veya sunum amacı ile her türlü görsel ve işitsel teknolojileri kullanabilir.
7 Matematik eğitimi alanında var olan bir sorunu farkedebilir, olası çözüm yolları geliştirebilir, olası çözümleri uygulayarak ölçebilir, elde ettiği verileri analiz edip değerlendirerek bir sonuca varabilir.
8 Matematik eğitiminde kullanılan yöntem ve sistemlerde karşılaşılabilecek sorunlar karşısında sorumluluk alarak yeni stratejik yaklaşımlar ve çözümler geliştirebilir.
9 Araştırma, uygulama, ve öğretim çalışmalarını bağımsız veya ekip olarak yürütebilir.
10 Matematik eğitimi ile ilgili bilgi ve bulguları eleştirel ve tarafsız bir şekilde değerlendirebilir.
11 Matematik eğitimi ve eğitim alanlarında kendisinin veya diğer uzmanların yaptığı çalışmaları her kesimden insana yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli ve anlamlı bir şekilde aktarabilir.
12 Mesleki Gelişim ve Yaşamboyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
13 Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri eleştirel bir gözle değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirmek üzere yapılacak çalışmalara öncülük edebilir.
14 Bir yabancı dilde en az “Avrupa Dil Portföyü B2 Genel” düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim kurabilir.
15 Matematik eğitimi alanında uygulanan politikaları yorumlayabilir, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir ve gerektiğinde bunları geliştirebilecek çalışmalar yapabilir.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 13 13
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 13 13
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 4 10 40
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar