Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇAĞDAŞ TÜRK EDEBİYATI I Birinci Düzey TDE453 Seçmeli 7 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Şahika KARACA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Çağdaş Türk edebiyatını temsil eden sanatçıların ve eserlerin yakından tanınmasını sağlamak.
Dersin Tanımı Çağdaş Türk edebiyatına devir, yazar ve eser olarak bakış.

Dersin İçeriği
1 Cumhuriyet devri Türk edebiyatının günümüze etkisi ve mirası
2 Roman türü, yeni roman anlayışı, karnaval ve roman düşüncesi
3 Orhan Pamuk’un romanlarının incelenmesi
4 Oğuz Atay, sanatı ve Tutunamayanlar romanının incelenmesi
5 Sevinç Çokum’un romanlarının incelenmesi
6 Ferit Edgü, edebiyatımızdaki konumu ve O ve Hâkkari’de Bir Mevsim romanının incelenmesi
7 Ara sınav
8 Latife Tekin, romancılığı ve Sevgili Arsız Ölüm romanının incelenmesi
9 Leyla Erbil ve Üç Başlı Ejderha adlı nouvellasının incelenmesi
10 Bilge Karasu ve Gece romanının incelenmesi.
11 Sait Faik Abasıyanık’ın Öykücülüğü ve Alemdağ’da Var Bir Yılan isimli hikâye kitabının incelenmesi
12 İhsan Oktay Anar, romancılığı ve Suskunlar romanının incelenmesi
13 Hasan Ali Toptaş, romancılığı ve Bin Hüzünlü Haz romanının incelenmesi
14 Nazan Bekiroğlu’nun romanlarının incelenmesi FİNAL
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çağdaş edebiyat alanındaki gelişmeleri kavrayabilme
2 Çağdaş Türk edebiyatına ait belli başlı yazarları tanıyabilme
3 Çağdaş Türk edebiyatıyla ilgili eserlerin tasnif ve değerlendirmelerini yapabilme
4 Türk edebiyatının tarihsel süreciyle ilgili bilgi ve birikim kazanabilme
5 Çağdaş Türk edebiyatının türlerini ve bu türlere bağlı olarak gelişen sanat anlayışlarını belirleyebilme
6 ..
7 ..
8 ..
9 ..
10 ..

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     74
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Alangu, Tahir. Cumhuriyet ten Sonra Hikaye ve Roman Tahir Alangu, Cumhuriyet ten Sonra Hikaye ve Roman c. I (1919-1930), İstanbul 1959; c. II (1930-1940), İstanbul 1965; c. III (1940-1950) İstanbul 1965
Yardımcı Kaynaklar Andı, M. Fatih Roman ve Hayat,1999 Aytaç, Gürsel. Çağdaş Türk Romanları Üzerine İncelemeler, Gündoğan y.Ankara 1999 Bakırcıoğlu, N. Ziya Başlangıcından Günümüze Türk Romanı,1983 Cevdet Kudret, Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman c. I (1859-1910), 1965; c. II (1910-1923),1967; c. III Cumhuriyet Dönemi(1923-1959),1990 Fethi Naci, 10 Türk Romanı, 1971 Fethi Naci, 100 Soruda Türkiye de Roman ve Toplumsal Değişme, 1981 Fethi Naci, Roman ve Yaşam, 1992 Fethi Naci, Kırk Yılda Kırk Roman, 1994 Fethi Naci, 50 Yılda 50 Türk Romanı, 1997 Fethi Naci, Yüzyılın Yüz Romanı Kaplan, Mehmet Hikâye Tahlilleri, Dergah y.İstanbul 1979 Sabahattin Ali (2011), Kürk Mantolu Madonna, İstanbul: YKY Ahmet Hamdi Tanpınar (1992), Saatleri Ayarlama Enstitüsü, İstanbul: Dergâh Yay. Oğuz Atay, Tutunamayanlar, İstanbul: İletişim Yay. Latife Tekin (1983), Sevgili Arsız Ölüm, İstanbul: Adam Yay. Leyla Erbil (2005), Üç Başlı Ejderha, İstanbul. Metis. Hasan Ali Toptaş, Bin Hüzünlü Haz, İstanbul: İletişim Yay. İhsan Oktay Anar (2010), Suskunlar, İstanbul: İletişim Yay. Bilge Karasu, Gece, İstanbul: Metis Yay.

Ders İle İlgili Dosyalar