Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM KURUMLARI TAR.(EĞİT. VE İKTİSADİ KURUMLAR) Üçüncü Düzey İTS 512 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SEBAHATTİN SAMUR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Düz anlatım,Seminer.
Dersin Amacı Müslüman toplumların kurumlar açısından geçirdikleri dönemleri öğrenerek çağımıza nasıl ışık tutulabileceğini belirlemek
Dersin Tanımı İslam tarihi boyunca ortaya çıkmış eğitim-öğretim kurumları ve iktisadi kurumları ayrıntılı bir biçimde tanıtmak.

Dersin İçeriği
1 İslam'da eğitim anlayışı
2 İslam eğitim tarihi
3 Eğitim kurumları olarak küttaplar, camiler, mescidler.
4 Medreseler kuruluşu ve işleyişi
5 Medrese sisteminin gelişmesi, yayılması
6 Medreselerin son dönemleri ve işlerliklerini yitirmeleri.
7 Tercüme faaliyetleri ve BeytülHikme.
8 İslam'in iktisat anlayışı
9 Genel İslam iktisat tarihi
10 Vakıflar kuruluşları ve genel işleyişleri
11 Vakıf sisteminin işleyişi II
12 İslam vergi sistemi
13 Cizye, Haraç ve Gayri Müslimlerin durumu
14 Memlük sistemi
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam eğitim kurumlarını tüm yönleri ile kavrar.
2 İslamın eğitim anlayışının temel dinamiklerini değerlendirir.
3 Medreselerin tarihi gelişim sürecini analiz eder.
4 İslam'ın iktisad anlayışının temel dinamiklerini çözümler.
5 İslam tarihindeki ekonomik uygulamaları dini, sosyal ve siyasi gerekçeleri ile kavrar.
6 İslam kurumlarını bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 1 14
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-Ziya Kazıcı, İslam kurumları tarihi, 2-Ahmet Çelebi, İslam eğitim tarihi, 3-Cengiz Kallek, İslam iktisat düşüncesi tarihi.
Yardımcı Kaynaklar 1-Mustafa Fayda, Hz.Ömer zamanında Gayr-i Müslimler, 2-Murat Akgündüz, Osmanlı Medreseleri.

Ders İle İlgili Dosyalar