Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİLBİLİMSEL TEFSİR Birinci Düzey TİB 642 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Hüseyin Oral - Hasan İslam Sak
Dersin Veriliş Şekli Ders, anlatım ve soru-cevap tekniğiyle işlenecektir. Her hafta öğrencilerin konuyla ilgili bir eser okuması ve bu eserin derste tartışılması beklenmektedir.
Dersin Amacı 1.Dilbilimsel Tefsir Ekolünün ortaya çıkışı, gelişimi ve önemli dilbilimsel tefsirler hakkında bilgi sahibi olmak. 2.Dilbilim-Tefsir ilişkisi hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsirleri ve “Dilbilimsel Tefsir” ekolünü inceler.

Dersin İçeriği
1 Dilbilimsel Tefsir: Kavramsal ve Tarihsel Çerçeve
2 Dilbilimsel Tefsirin Ortaya Çıkmasına Yol Açan Etkenler
3 Tedvin Öncesi Dönem Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri
4 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Garibü''l-Kur''an Literatürü
5 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Meani''l-Kur''an Literatürü
6 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Vücuh ve Nezair Literatürü
7 Vücuh ve Nezair (Nezairin Terimleşme Süreci ve Yapılan Farklı Tanımlar)
8 Tedvin Dönemi Dilbilimsel Tefsir Faaliyetleri: Klasik Mucemler
9 Vize Haftası
10 Dilbilimsel Tefsir-Anlama Yöntemi İlişkisi
11 Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Sarf ve Nahiv
12 Dilbilimin Alt Dalları Bağlamında Dilbilimsel Tefsirin Kur’an’ı Anlamaya Katkısı: Anlambilim
13 Dilbilimsel Tefsirin Sorunları
14 Dilbilimsel Tefsirin Etki Alanları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenciler Kur’an ayetlerine dilbilimsel yöntemle yaklaşan tefsirleri diğer ekollerde yazılan tefsirlerle karşılaştırır ve bunun Kur’an yorumuna katkılarını öğrenir.
2 Öğrenciler Dilbilim ile Tefsir usulü ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur. Dilbilimsel tefsirleri Tefsir usulü açısından değerlendirir.
3 Öğrenciler ayetleri dilbilimsel açıdan yorumlarken Kur’an bütünlüğü içerisindeki anlamların dikkate alınmasının önemini kavrar.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri öğrenebilme
2 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini kullanma becerisi kazanma
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri uygulayabilme becerisi kazanma
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisi kazanma
5 Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanma
6 Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanma
7 Ülkemizde ve Dünyada Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisi kazanma
8 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenileme ve geliştirme becerisi kazanma
9 Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisi kazanma
10 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunlara çözüm üretebilmeye yönelik araştırma - geliştirme projelerinde yer alabilecek bilgi ve beceriye sahip olma
11 Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olma
12 Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilme
13 Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olma
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 2 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 2 28
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 14 14
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. İbn Kuteybe, Tefsîru Garîbü’l-Kur’ân, thk. Seyyid Ahmed Sakr, Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, Beyrut 1978. 2. Mustafa Karagöz, Dilbilimsel Tefsir ve Kur’an’ı Anlamaya Katkısı, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2015. 3. İsmail Aydın, Kur’ân’ın Filolojik Yorumu -Tarihsel Gelişim ve Sorunlar-, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2014. 4. Mustafa Karagöz, “Vücûh ve Nezâirin Terimleşme Süreci -‘Nezâir’In ‘Eşanlamlılık’ Olarak Tanımlanması Sorunu”, Tarihten Günümüzde Kur''an İlimleri ve Tefsir Usûlü, İlim Yayma Vakfı Kur''an ve Tefsir Akademisi, (İstanbul 18-23 Ağustos 2008), Özkan Matbaacılık, Ankara 2009, s. 441-475. 5. Hasan Yaldızlı, “Vücûh” ve “Nezâir” Hakkında Yapılan Tanımlara Dair Bir Değerlendirme, İslâm Araştırmaları Dergisi, 2014, sayı: 31, s. 1-33.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar