Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM VE UYGULAMA Üçüncü Düzey EGB 531 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÇELİKTEN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli yüz yüze
Dersin Amacı Yüksek Lisans programı öğrencilerine, eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi aracılığıyla açıklamak, anlamak, yönetsel sorunlarına çözüm üretmek ve tarihsel süreç içerisinde geliştirilmiş olan yönetim kuramlarının incelenmesi.
Dersin Tanımı Yönetim biliminin tarihsel gelişimi ve ilgili kavramsal çerçeve, yönetim süreçleri, geleneksel, davranışsal ve çağdaş yönetim kuramları ile eğitim yönetiminde uygulama.

Dersin İçeriği
1 Yönetim Biliminin Oluşumu
2 Yönetim Süreci, Yönetimin Alt Süreçleri (Planlama, Örgütleme, Eşgüdümleme, İletişim ve Denetleme)
3 Neoklasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları
4 Geleneksel Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1900-1930): 1. Bilimsel İşletme (Taylor); 2. Bürokratik Örgüt (Weber);
5 3. Yönetimin Formülleştirilmesi (Gulick-Urwick); 4. Dinamik Yönetim (Follet).
6 Davranışsal Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960): 5. İnsan İlişkileri (Mayo); 6. İşbirliği (Barnard); 7. Rasyonel Karar (Simon);
7 8. Hizmetlerin Takası (Blau); 9. Örgütte Uyum (Etzioni). - Geleneksel ve Davranışsal Yönetim Kuramlarının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi
8 Ara Sınav
9 Çağdaş Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960): 10. İnformasyon Kuramı (Shannon- Weaver);
10 11. Sibernetik (Wiener);
11 12. Operasyonel Araştırma (Ackoff – Churchman);
12 13. Sosyal Sistem (Parsons); 13. Genel Sistem Kuramı (Bertaşanffy); 13. Açık Sistem Teorisi (Katz – Kahn),
13 14. Stratejik Yonetim, 14.Toplam Kalite Yönetimi
14 15. Yönetimde Liderlik
15 Geleneksel, Davranışsal ve Çağdaş Yönetim Kuramlarının eğitim yönetimi alanında uygulamaların değerlendirilmesi
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Eğitim yönetimi alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir;
2 Yönetim kuramları bilir ve eğitim yönetimi alanı ile arasındaki etkileşimi tartışabilir;
3 Eğitim yönetimi alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
4 Eğitim yönetimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
5 Eğitim yönetimi alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans yeterliklerine ek olarak, diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının moleküler düzeydeki kompozisyonları, hastalık etyolojisi, tedavi yöntemleri ve hastalığın yaygınlık ve korunma yöntemleri ile ilgili bilgilerini güncel ve ileri düzeyde değerlendirilebilir ve alanlar arasında ilişki kurabilir.
2 Lisans düzeyinden farklı olarak özgün ve spesifik konular hakkında bilgi sahibi olur.
3 Diş (periodontal) ve diş benzeri (implant çevresi) yapıların çevre dokularının hastalıklarının teşhis ve tedavisi ile ilgili gerekli araç ve ekipman ile materyal bilgisine sahiptir.
4 Alanında bilim ve teknolojiye yenilik getirme koşuluyla araştırma yetisi kazanır
5 Bilim alanında yeni bir tedavi yöntemi geliştirebilir, özgün bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilir.
6 Ulusal ve uluslar arası alanlarda, alanı ile ilgili makale yayınlayabilir.
7 Alanı ile ilgili özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
8 Alanı ile ilgili materyal ve teknikleri kullanabilir ve proje geliştirebilir.
9 Ulusal, uluslar arası ve disiplinler arası çalışmalarda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurabilir. Meslek grubunu temsil edebilir.
10 Akademik ve profesyonel anlamda bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri hastasına aktarabilir ve hasta tedavisini en üst seviyede tamamlar.
11 Genel etik kurallarına uygun davranır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 3 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 1 20 20
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 8 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     164
AKTS     6.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Bursalıoğlu, Z.(2005). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Balcı, A. (2005). Örgüt ve Yönetim Kuramları. Ankara. Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi. Nitelikli Okul. Ankara. Hoy, W. ve Miskel, C. (2010). Eğitim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayını

Ders İle İlgili Dosyalar