Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
X-IŞINLARI SPEKTROSKOPİSİ İkinci Düzey KİM 636 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr.Şenol Kartal, Prof.Dr.Ahmet Ülgen
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş.Grv. Erkan Yılmaz, Araş.Grv. Emre Yavuz
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze ders
Dersin Amacı Bu dersin ana hedefi, X-ışınları spektroskopisi açısından önem taşıyan temel prensiplere ilişkin sağlam bir bilgi ve düşünce alt yapısını oluşturmaktır. İkinci hedefte, zor bir iş olan deneysel verilerin doğruluk ve kesinliğini sorgulayıp belirleme becerisini kazandırmaktır.
Dersin Tanımı X-ışınları spektroskopisinin temel kavramlarını vermek, X-ışınları absorpsiyonu, X-ışınları emisyonu, X-ışınları floresansı ile ilgili teknikler hakkında bilgi vermek, kullanılan cihazların çalışma prensiplerini ve hangi örneklere uygulanabildikleri hakkında bilgiler sunmaktır.

Dersin İçeriği
1 X-ışınlarına Giriş X-ışınları Emisyonu Sürekli Spektrum
2 Karakteristik Hat Spektrumu Radyoaktif Kaynaklar
3 X-ışınları Absorpsiyonu
4 X-ışınları Floresansı
5 X-ışınları Difraksiyonu
6 Enstrümental Bileşenler: - X-ışınları tübü
7 - Radyoaktif Kaynaklar - ikincil Floresans Kaynaklar
8 X-ışınları için Filtreler
9 Monokromatörlerle Dalgaboyu Dispersiyonu
10 X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler I
11 X-ışınları Dedektörleri ve Sinyal İşleyiciler II
12 X-ışınları Floresans Yöntemleri I
13 X-ışınları Floresans Yöntemleri II
14 Elektron Mikroprob
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencilerin aşağıdaki konular üzerine derinliğine bilgi sahibi olmaları beklenir: 1) Birim hücre kavramı ve kristallografi,
2 2) Difraksiyon teorisi ve uygulamaları,
3 3) Elektron mikroskopi teorileri ve analitik teknikler,
4 4) Enerji dispersif X-ışınları floresans (EDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
5 5) Dalgaboyu ayırmalı X-ışınları floresans (WDXRF) yöntemi ve uygulamaları,
6 6) X-ışınları absorpsiyon yöntemi ve uygulamaları.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 7 28
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 6 18
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 6 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 5 4 20
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 2 15
Ödev 2 10
Yarıyıl içi toplam   75
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı D.A. Skoog and J.J. Leary, Principles of Instrumental Analysis, Saunders College Publishing, 4th Edition, New York, 1992.
Yardımcı Kaynaklar D.C. Harris, Quantitative Chemical Analysis, 7th Ed., W.H. Freeman and Co., New York, NY, 2007. G.W. Ewing, Instrumental Methods of Chemical Analysis, 5th edition, McGraw-Hill, New York 1985. G.D. Christian and J.E. O'Reilley, Instrumental Analysis, 2nd edition, Allyn and Bacon, Boston 1986. J.D. Ingle and S.R. Crouch, Spectrochemical Methods of Analysis, Prentice-Hall, New Jersey 1988.

Ders İle İlgili Dosyalar