Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN SOSYOLOJİSİ VE İSLAMİYET İkinci Düzey FDB 524 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Celaleddin Çelik
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Derviş Dereli
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze, Ödev ve Seminer
Dersin Amacı Din sosyolojisi literatüründe İslam üzerine yapılmış sosyolojik yorum ve yaklaşımları belli teoriler ışığında analizini yapmak.
Dersin Tanımı Bir din olarak İslam'ın tarihsel ve sosyolojik gelişimini din sosyolojisinin yaklaşım ve teorileri içinde anlamak ve açıklamak.

Dersin İçeriği
1 İslam Dünyasında Din Sosyolojisi
2 İslam Düşüncesinde İlk Sosyolojik Yorumlar
3 İbni Haldun'un Din Sosyolojisi
4 Türkiye'de İslam Sosyolojisi Çalışmaları
5 İslam Dünyasında İslam Sosyolojisi Çalışmaları
6 Bilginin İslamileştirilmesi Sorunu
7 Amiran Kurtkan ve Din Sosyolojisi
8 Ziya Gökalp ve Din Sosyolojisi
9 İslambilim Çalışmalarında Din Sosyolojisi
10 Max Weber'in İslam Sosyolojisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Sosyolojisi kavramının ne anlama geldiğini öğrenir.
2 Din Sosyolojisi literaütündeki İslam üzerine yapılmış sosyolojik çalışmalardan haberdar olur.
3 Bir din olarak İslam'ın tarihsel ve sosyolojik gelişimini din sosyolojisinin yaklaşım ve teorileri içinde anlamak ve açıklamak.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 4 3 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 9 9
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar İslam Sosyolojisi, Kadir Canatan İslam ve Sosyoloji, Sosyal Bilimlerde İslami Anlayışlar, Ed. İhsan Toker Din Sosyolojisi, Ünver Günay

Ders İle İlgili Dosyalar