Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İŞ BİLİMİNE GİRİŞ Üçüncü Düzey ENM 205 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ERCAN ŞENYİĞİT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Emel KIZILKAYA AYDOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İnsanın fiziksel doğal boyut (anatomik yapı), organizma özellikleri, psikolojik yapısı ve kapasite sınırlarını dikkate alarak onun yeteneklerinden en üst düzeyde yaralanma tekniklerini bulmak, işin insana insanın da çevre, ürün veya işe uyumunu sağlamak için gerekli düzenleme ve şartların sağlanmasına yönelik öğrencilerin iş hayatına hazırlanmasıdır.
Dersin Tanımı İnsanların anatomik özelliklerini, antropometrik özelliklerini, fiziksel kapasitelerini ve toleranslarını göz önüne alarak, endüstriyel iş ortamındaki tüm faktörlerin etkisi ile olabilecek organik ve psiko-sosyal stresler karşısında, sistem verimliliği ve insan-makine-çevre uyumunun temel yasalarını ortaya koymaya çalışan, üretim çıktılarının insana uyumunu başlangıç (giriş) düzeyinde araştıran disiplinli bir araştırma geliştirme çalışmalarıdır.

Dersin İçeriği
1 Ergonomiye giriş, ergonominin tarihi ve tanımlaması, sistem tasarımı ve görev analizlerine giriş.
2 İnsanın anatomik ve psikolojik yapısı, antropometri.
3 İnsan ve Fizyoloji, İnsanın mekanik, fiziksel ve biyokimyasal fonksiyonları ve sistemleri.
4 Çevresel faktörler (İklimlendirme, gürültü, titreşim, aydınlatma, zararlı faktörler vb.).
5 iş yeri tasarımı, yerleşim ve çalışma alanı düzenlenmesi.
6 Makine iletişim organları ve dizaynı, makine-insan ara kesiti, ergonomik çevre ve makine tasarımları.
7 İş kazları ve önlemleri, koruyucu melbusat,
8 Vize Sınavı
9 İş Sağlığı ve Güvenliği
10 Risk analizi
11 Ergonomik düzenlemeler ve gelişen ergonomik programlar
12 Ürün ergonomisi ve kullanılabilirliği
13 Proje sunumları
14 Proje sunumları
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ergonomik problemleri belirleyebilir ve çözüm yaklaşımı geliştirebilir.
2 Farklı bilim dallarından kişilerle ortak bir çalışma yürütebilir.
3 İşyeri ve çalışma koşullarının düzenlenmesi için hangi teknikleri ve araçları kullanacağını belirleyebilir.
4 Ergonomik açıdan istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlayabilir.
5 İş güvenliği ve işçi sağlığı konularında gerekli çalışmaları yapabilir
6 İnsan-makine ve İnsan-bilgisayar etkileşimleri konusunda yeterli düzeyde biliyi sahip olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşirelik ve gelişim teorilerini kullanma bilgi ve yeteneği geliştirebilme
2 Hemşirelikte eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme.
3 Çocuklara yönelik bilimsel araştırma bulgularını klinik ortamda hemşireliğe uygulayabilme.
4 Gelişim kuramlarını kullanarak çocuğun gelişimini değerlendirebilme
5 Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6 Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına ilişkin bir sorunu bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
7 Farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
8 Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 1 3 3
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     87
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 2 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notu, Alan Dix, Janet Finlay, Gregory Abowd and Russell Beale. (2003) Human Computer, Interaction (third edition), Prentice Hall
Yardımcı Kaynaklar Fatih C Babalık, Mühendisler için ergonomi işbilim,Dora yayıncılık Shneiderman, B. (1998). Designing the User Interface:Strategies for Effective Human-Computer Interactions, 3rd edition, Reading, MA: Addison-Wesley 2. The human-computer interaction handbook : fundamentals, evolving technologies, and emerging applications / Julie A. Jacko, Andrew Sears, editors. Publication Info.Mahwah, N.J. : Lawrence Erlbaum Associates, 2003.

Ders İle İlgili Dosyalar