Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SANAT KURAMLARI VE ELEŞTİRİ 1 Üçüncü Düzey SER 209 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ SETENAY SİPAHİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. DR. SETENAY SİPAHİ, DOÇ. DR. NİZAM ORÇUN ÖNAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ARAŞ. GÖR. SETENAY SİPAHİ
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Görsel sanat çalışmalarını değişik yönleriyle özgün bir program çerçevesinde bir araya getirerek öğrencilerin sanat tarihini, kuramını ve eleştirisini kapsayacak şekilde, temel entelektüel eğilimleri ve tartışmaları anlamalarını amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı Ders; kuramın, eleştirinin ne olduğunun anlaşılması ve kronolojik olarak seçilmiş kültür kuramcılarının önde gelenlerinin ve onların öğretilerinin incelenmesini içerir. Birbirini takip eden 2 yarıyıldan oluşur. Genel sanat kavramlarına dair araştırma becerileri kazanacak ve sanat pratiğine yönelik bir dizi yaklaşım üzerinde düşünme fırsatı yakalayacaktır. Sanatın tanımı, işlevi ve gerekliliği konularında eleştirel yargılarda bulunabilecek ve temel analitik beceriler geliştirecektir.

Dersin İçeriği
1 Anket uygulaması. Dersin içeriği hakkında bilgilendirme. Sanat, sanatçı, sanat eseri, zanaat, zanaatkar, ürün, akım, kuram…vb. kavramların tartışılması.
2 Bir nesneyi sanat eseri kılan nitelik ve yollar üzerine tartışma, sanat akımları ve felsefi akımlar.
3 Felsefi akımlar açısından sanat felsefesi.
4 Klasik Yansıtma kuramlarının sınıflandırılması. Platon’un, Aristotales’in Yansıtma Kuramı.
5 Neo-Klasik Yansıtma Kuramı ve Modern Yansıtma Kuramlarının sınıflandırılması.
6 Modern Yansıtma Kuramları; Batı, Rus ve Toplumsal Gerçekçilik.
7 Sınav öncesi konuların tekrarı.
8 VİZE SINAVI (Teorik sınav)
9 Romantizm, Yaratma Olarak Anlatımcılık kuramları ve örnek teşkil eden eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
10 Aktarım Olarak Anlatımcılık kuramının görseller üzerinden eleştirisi ve Duygusal Etki Kuramlarının sınıflandırılması.
11 Estetik Yaşantı Kuramı, Hedonizm ve Richards’ın Öznelci Kuramı.
12 Anglo Amerikan Biçimciliği ve eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
13 Rus Biçimciliği ve eserlerin görseller üzerinden eleştirisi.
14 Yapısalcılık Kuramları.
15 Sınav öncesi konuların tekrarı.
16 FİNAL SINAVI (Teorik sınav)
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 - Sanat tarihi, geleneksel ve çağdaş sanatla ilgili temalar ve kavramaları orta düzeyde öğrenir. - Güzel sanatlar hakkında temel bir bilgi ve bağlamın uygulama ile ilişkisi hakkında orta düzeyde bilgi sahibi olur. - Sosyo-politik, teorik ve eleştirel bağlamlarla ilgili olarak sanat ve kültür ilişkisini orta düzeyde kavrar.
2 - Geleneksel, klasik, çağdaş ve güncel sanat kavramlarını tanır, takip eder ve orta düzeyde kullanır. -Analitik, eleştirel ve yansıtıcı becerileri orta düzeyde kullanır.
3 - Güncel olayları orta düzeyde takip eder, sorumluluk alır, analiz eder ve bilinç geliştirir. -Sanatsal duruşlarını ifade ederken, mesleki faaliyet ve sanatla ilgili görevleri çözerken, sanatsal faaliyetlerini ve sonuçlarını kamuya sunarken uzmanlar ve toplumla orta düzeyde iletişim kurabilir.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
2 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
3 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
4 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6 Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     44
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1- Resmin Eleştirisi Üzerine (Yazar: Sıtkı M. Erinç) 2- Edebiyat Kuramları ve Eleştiri (Yazar: Berna Moran)
Yardımcı Kaynaklar 1- Analitik Resim Çözümlemeleri (Yazar: Leyla Varlık Şentürk) 2- 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (Yazar: Ahu Antmen) 3- Sanat ve Estetik Kuramları (Yazar: Nejat Bozkurt) Web siteleri: 1- https://ceramicartsnetwork.org/daily 2- https://www.ceramicsnow.org/weekly/ 3- https://muze.gov.tr/muze-detay?SectionId=AMM01&DistId=AMM 4- Modern/Çağdaş Seramik Sanatı: Türkiye’de Seramiğin Öyküsü (Yazar: Ersoy Yılmaz) http://www.openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8754?show=full

Ders İle İlgili Dosyalar