Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SPOR EKONOMİSİ Birinci Düzey YSYB 202 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ HACER YAVUZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze eğitim
Dersin Amacı Öğrencilere, spor ekonomisi ve spor örgütlerinin işleyişini iktisadi açıdan inceleme, raporlama ve değerlendirme becerisi kazandırmaktır.
Dersin Tanımı İktisadi düşünce içinde spor, sporun toplumsal arz ve talebi, genel özellikleri, sporda tüketim-yatırım kavramları, spor yönetimlerinin iktisadi ve sosyal gelişime katkısı, spor örgütlerinin pazar yapıları ve rekabet dengesi, spor yatırımlarının finansmanı, spor harcamaları ve maliyet-fayda analizi, spor örgütlerinin ekonomik açıdan değerlendirilmesi, spor varlıklarının değerliliği, ekonomik açıdan kaynak arayışı, varlık ve zenginlik üretimine dönük çabaların değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği
1 SPOR EKONOMİSİ VE SPOR ENDÜSTRİSİ
2 SPOR EKONOMİSİNİN BOYUTLARI
3 SPOR EKONOMİSİNDE TALEP VE ARZ
4 SPOR ENDÜSTRİSİNDE TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
5 SPOR ENDÜSTRİSİNDE PAZARLAMA
6 SPORDA TEMEL FİNANSAL KAVRAMLAR
7 SPOR İŞLETMELERİNDE BÜYÜME
8 VİZE-SPOR ENDÜSTRİSİ VE PİYASALAR
9 SPOR EKONOMİSİNDE EMEK PİYASASI
10 NBA’İN EKONOMİK BOYUTU
11 DÜNYADA E-TİCARET
12 E-SPOR
13 SPOR TESİSLERİNİN PLANLANMASI VE İŞLETMECİLİĞİ İNSAN İHTİYAÇLARI
14 SPOR ENDÜSTRİSİ VE PİYASALAR
15 FİNAL
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Spor ekonomisine ilişkin temel kavramları tanımlar ve açıklar.
2 Finansal analizlerle ilgili yaklaşımları ve spor varlıklarının değerlenmesini açıklar.
3 Dünya ekonomisinde sporun yerini ve diğer endüstrilerle olan ilişkisini tartışır.
4 Spor örgütlerinin ekonomik faaliyetlerini inceler (examine) ve bu faaliyetlere ilişkin gereksinimleri sınıflandırır.
5 Spor örgütlerinin pazar yapıları, rekabet dengesi ve gelir paylaşımı ile ilgili verileri analiz eder.
6 Spor organizasyonunun işleyişini iktisadi açıdan inceler,raporlar ve değerlendirir.
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 25 3 75
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 3 2 6
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 2 4
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 2 2 4
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     109
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 1 60
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Spor Ekonomisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2974, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 1928.
Yardımcı Kaynaklar Cem Saatçioğlu. (2013). Spor ekonomisi Teori, Politika ve Uygulama. Ankara: Gazi Kitabevi. Stewart, B., (2007). Sport Funding and Finance. Netherlands: Elsevier. Fried, G., Shapiro, S.T., Deschriver, T.D. (2003). Sport Finance. Canada: Human Kinetics. Leeds, M. ve P. von Allmen. (2017). Spor Ekonomisi, çev. Onur Burak Çelik ve Meltem İnce Yenilmez. Ankara: Palme Yayıncılık. Hakan Katırcı, Nilgün Çağlarırmak Uslu, Uğur Bülent Kaytancı, Erkan Özata, Etem Ergeç. (2013).

Ders İle İlgili Dosyalar