Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MODERNİTE KURAMLARI İkinci Düzey SOS 509 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. KASIM KARAMAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüztüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı, modern sosyolojik yaklaşımların ana temaları ve kavramlarını değerlendirmektir. Böylelikle, sosyolojik bakış açısı ile günümüz toplumlarında ortaya çıkan eğilimleri, ortak noktaları, yenilikleri ve farklıkları analiz etme yeteneğini kazandırmaktır
Dersin Tanımı Bu derste küreselleşmenin sosyal ekonomik, kültürel ve siyasal etkileri ele alınmaktadır. Ayrıca çağdaş toplumsal dünyadaki başlıca gelişme ve dönüşümlerin anlaşılması, açıklanması ve yorumlanmasında postmodernist ve modernist kuramcıların çalışmalarından örnekler incelenmektedir

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, amacı, içeriği
2 Gelenek Kavramı
3 Gelenek ve Gelenekçilik
4 Modernizm, Modernite ve modernleşme
5 Toplumsal değişme ve modernleşme
6 Modernleşme Kuramları
7 Modernleşme Kuramları
8 Ara sınav
9 Modernleşmenin boyutları
10 Modernleşmenin sonuçları
11 Postmodernizm
12 Postmodernizmin başlıca özellikleri
13 Tüketim Toplumu
14 Gelenek ve modernleşme bağlamında milliyetçilik ve muhafazakarlık
15 Yıl Sonu Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyoloji alanındaki yeni yaklaşımları ve gelişmeleri takip edebilme
2 Küresel ve yerel düzeydeki sosyal olayları anlama ve takip etme sorumluluğu ve becerisine sahip olabilme.
3 Gelenek ve gelenekçilik kavramlarını tanımlayabilme
4 modernizm, modernleşme ve modernite kavramlarını tanımlayabilme
5 postmodernizm yaklaşımlar.
6 Küreselleşme ve yeni kavramlaştırmalar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyoloji alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Sosyoloji alanında yerli/yabancı yazılı kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
3 Sosyoloji alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
4 Sosyoloji alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerle; alanında karşılaşılan sorunları, ileri düzeyde yöntem/teknikler ve bilişim/iletişim teknolojilerini kullanarak çözümler.
5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler üretir. Alanında edindiği uzmanlık bilgisini, sorun çözme ve uygulama becerilerini kullanarak farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
6 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmada bağımsız olarak çalışır. Sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder.
7 Sosyoloji alanında edindiği uzmanlığı kullanarak sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. Toplumun siyasi, iktisadi, ahlaki duyarlılığını geliştirir.
8 Sosyoloji alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular. Tarihi-kültürel çevrenin korunmasıyla ilgili çalışmaları, bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri yayar.
9 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla inceler, geliştirir, değerlendirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
10 Alanında yeni fikirlerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yapar. Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi bağımsız olarak zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirerek ilgili alanda bilimsel çalışmalara katkıda bulunur.
11 Sosyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri, nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara iletişim araçlarıyla aktarır. Alanında strateji belirler, politika geliştirir, uygulama aşamalarını planlar ve elde edilen sonuçları paylaşır.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 3 3 9
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 5 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Wagner P., Modernliğin Sosyolojisi
Yardımcı Kaynaklar 1) Marshall Berman, Katı Olan Her şey Buharlaşıyor, İletişim Yayınları 2) Alexandre Koyre, Yeniçağ Biliminin Doğuşu,Gündoğan Yayınları 3) Lucien Goldmann, Aydınlanma Felsefesi, Doruk Yayınları 4) Ahmet Çiğdem, Aydınlanma Felsefesi, İletişim Yayınları 5) Ahmet Çiğdem, Bir İmkan Olarak Modernite, İletişim Yayınları

Ders İle İlgili Dosyalar