Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
VETERINARY CLINICAL TOXICOLOGY First cycle VFT 550 1 6.00 6.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities None
Language of instruction Turkish
Coordinator PROFFESSOR GOKHAN ERASLAN
Lecturer(s) PROFFESSOR GOKHAN ERASLAN
Teaching assitant(s) None
Mode of delivery Face to face 3 hours of lectures per week
Course objective To solve the toxicologic problems that occur in food animal and companion animals and provide clinical approach
Course description To solve the toxicologic problems that occur in food animal and companion animals and provide clinical approach

Course contents
1 General reason of animal poisonings
2 Diagnosis, taking a toxicological history in poisonings
3 Prevention and treatment of poisonings
4 Toxic Plants, Alcaloids and glicosids
5 Toxic Plants, others
6 Zootoxins
7 Biotoxins
8 Heavy metals
9 Metals and micronutrients
10 Pesticides: Insecticides, Rodenticides
11 Pesticides: Herbicides, Fungicides and Molluscicides
12 Industrial Toxicants, Chemical weapons
13 Poisonings with drugs
14 Euthanasia
15
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 To be able to understanding poison causing intoxication
2 To be able to explain poisonous effects according to the mechanism action on animals
3 To be able to recognize poisonous plants to visually
4 To be able to explain the effects of metals in the biological systems
5 To be able to explain the effects of pesticides and industrial poisons on environment and livestock and pets
6 To be able to evaluate the diagnostic and therapeutic approach in poisoning
7
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 14 3 42
Study hours out of classroom (study before and after the class) 14 3 42
Homework 0 0 0
Presentation / seminar 10 3 30
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 1 5 5
Midterm exams 1 2 2
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 1 5 5
Final exam 1 2 2
Research 14 2 28
Total work load     156
ECTS     6.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 40
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   40
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Gupta R.C., Veterinary toxicology Basic and Clinical Principles, Elseiver, USA, 2007.
Additional references Peterson M.E., Talcott P.A., Small animal Toxicology,second edition, USA Saunders- Elseiver, 2006. Osweiler, G.D., Carson, T.L., Buck, W.B., Van Gelder, G.A., Clinical and Diagnostic Veterinary Toxicology 1985, USA. Gfeller R.G., Messonnier, S.P.,Small Animal Toxicology and Poisonings (2004, USA) Descotes J., Immunotoxicology of Drugs and Chemicals: An Experimental and Clinical Approach. Volume I Princıples and Methods of Immunotoxicology. 2004, Netherlands

Files related to the course unit