Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SOSYOLOJİ Üçüncü Düzey UGAZ 109 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NEDİM KARADUMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Nedim Karaduman
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı Sosyoloji dersi, iletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için bir bilim olarak sosyolojinin ne olduğunu, temel kavramlarını ve günümüzde sosyologların ilgilendikleri temel sosyolojik meseleleri aktarma amacıyla tasarlanmıştır.
Dersin Tanımı İletişim alanındaki öğrencilere sosyolojik bir perspektif kazandırmak için bir bilim olarak sosyolojinin ne olduğunu, temel kavramlarını ve günümüzde sosyologların ilgilendikleri temel sosyolojik meseleleri aktarma amacı taşıyan ders.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Dersin kapsamı ve beklentilerin sunumu. Sosyolojik Düşünme ve sosyolojinin Temel Kavramları, Bilim Olarak Sosyolojinin Doğuşu
2 Sosyolojinin Gelişimi: S. Simon, A. Comte ve H. Spencer Pozitivizm, Evrim ve İlerleme Kavramları
3 Klasik Sosyoloji 1: İsimler, Teorik Çerçeveler ve Kavramlar - K Marks, E. Durkheim
4 Klasik Sosyoloji 2: İsimler, Teorik Çerçeveler ve Kavramlar - M. Weber-Simmel
5 Modern Sosyolojinin Gelişimi: İsimler, Yaklaşımlar
6 Toplumsal Değişme ve Küreselleşme 1
7 Toplumsal Değişme ve Küreselleşme 2: Modernizm, Postmodernizm, Küreselleşme
8 Siyaset ve Toplum
9 Kültür ve Toplum 1: Kültür Kavramı
10 Kültür ve Toplum 2: Sosyolojide Kültür
11 Aile, Kadın ve Toplum
12 Din ve Toplum
13 Hukuk, Suç, Eğitim ve Toplum
14 Ekonomik Yaşam
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sosyolojinin temel kavramlarını bilir ve sosyoloji düşünmenin niteliklerini kavrar
2 Bir bilim olarak sosyolojiyi doğuran şartları kavrar ve sosyoloji disiplinini diğer bilim dallarından ayıran özellikleri bilir
3 Sosyolojinin gelişimini ve klasik sosyoloji yaklaşımlarını kavrar, temel isimler, teoriler ve kavramsal yaklaşımları bilir.
4 Modern sosyolojik yaklaşımları kavrar, temel isimler, teoriler ve kavramsal yaklaşımları bilir.
5 Toplumsal değişme ve küreselleşmeye ilişkin sosyolojik bir anlayış kazanır.
6 Toplumsal kurumları yapı ve işleyişine yönelik sosyolojik bir anlayış kazanır
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Gıda Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
2 Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
3 Değişik disiplinlere ait bilgileri Gıda Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
4 Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
5 Gıda teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
6 Lisans seviyesinde ders verebilme yetisibe sahip olmak.
7 Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
8 Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
9 Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
10 Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 2 2
Toplam iş yükü     54
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı George Ritzer. Klasik Sosyoloji Kuramları. Çeviren Himmet Hülür. Deki Yayınları. George Ritzer ve Jeffrey Stephisky.Çağdaş Sosyoloji Kuramları ve Klasik Kökleri Çeviren: Irmak Ertuna Howison. 2013
Yardımcı Kaynaklar Anthony Giddens, Sosyoloji: Eleştirel Bir Giriş, çev. Ruhi Esengün ve İsmail Öğretir, Erzurum: İhtar Y., 1993. Raymond Boudon, Sosyoloji Yöntemleri, çev. Alev Türker, İstanbul: İletişim, 1991. Zeki Arslantürk ve M. Tayfun Amman, Sosyoloji: Kavramlar, Kurumlar, Süreçler, Teoriler, 4. b., İstanbul: Çamlıca Y., 2001. C. Wright Mills, Toplumbilimsel Düşün, çev. Ünsal Oskay, Ankara: Kültür Bakanlığı, 1979. Gaston Bouthoul, Sosyoloji Tarihi - I, çev. Cemal Süreyya, 2. b., İstanbul: İletişim Y., 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar