Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNAMİK SİSTEMLERİN BİLGİSAYAR BENZETİMLİ UYGULAMALARI İkinci Düzey EEM 530 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ENİS GÜNAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrenciye dinamik sistemlerin bilgisayar benzetimleri hakkında detaylı bilgi vermektir.
Dersin Tanımı Doğrusal Ayrık Dinamik Sistemler, Doğrusal Olmayan Ayrık Dinamik Sistemler, Kompleks İteratif Haritalar, Fraktallar ve Çoklu-fraktallar, Fark Denklemleri, Düzeysel Sistemler (Planar Systems), Limit Döngüler, Hamiltonian Sistemler, Lyapunov Fonksiyonları ve Kararlılık, Dallanma Teoremi, Üç Boyutlu Otonom Sistemler ve Kaos, Poincaré Haritaları ve Otonom Olmayan Sistemler, Bölgesel ve Global Dallanmalar, Sinir Ağları, incelenerek bunların uygulamaları sunulmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Doğrusal Ayrık Dinamik Sistemler
2 Doğrusal Olmayan Ayrık Dinamik Sistemler
3 Kompleks İteratif Haritalar
4 Fraktallar ve Çoklu-fraktallar
5 Fark Denklemleri
6 Düzeysel Sistemler (Planar Systems)
7 Limit Döngüler
8 Hamiltonian Sistemler, Lyapunov Fonksiyonları ve Kararlılık
9 Dallanma Teoremi
10 Üç Boyutlu Otonom Sistemler ve Kaos
11 Poincaré Haritaları ve Otonom Olmayan Sistemler
12 Bölgesel ve Global Dallanmalar
13 Sinir Ağları
14 Sinir Ağları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi, 
2 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi  
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 3 24
Ödevler 8 3 24
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 2 1 2
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 4 1 4
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     116
AKTS     4.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 12
Kısa sınav 2 6
Ödev 8 3
Yarıyıl içi toplam   21
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Steven H. Strogatz, Nonlinear Dynamics and Chaos: with applications to physic, biology, chemistry and engineering, Addison Wesley Publishing Company, 1994.  
Yardımcı Kaynaklar M. W. Hirsch, S. Smale, R. L. Devaney, Differential Equations, Dynamical Systems and Introduction to Chaos, Birkhauser, 2004.

Ders İle İlgili Dosyalar