Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SELEFİLİK – II Üçüncü Düzey TİB 724 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MUHARREM AKOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Azmi BAYER
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Selefiliği tanımlamada kullanılan kavramlar, öncü kişilikler, oluşum ve gelişim süreci, kurumsal yapılar, faaliyet alanları, temel görüşleri analiz ederek bilgi sahibi olur.
Dersin Tanımı Selefiliğin doğuş ve gelişim süreçleri itibariyle değerlendirmeyi, İslam Düşüncesine olan katkılarını anlamayı ele almaktadır.

Dersin İçeriği
1 Dersin hedefleri, kapsamı ve öğretim stratejileri hakkında bilgi
2 Selefiliği tanımlamada kullanılan kavramlar.
3 Selefiliğin doğuşunu etkileyen faktörler
4 Selefilik bir zihniyet olarak
5 İslam Dünyasındaki Selefi Hareketler
6 Selefilik-Hanbelîlik İlişkisi
7 sınav haftası
8 Selefilik-Zahiriyet İlişkisi
9 Selefiliğin Coğrafi Dağılımı.
10 Selefiliğin İslam mezhepleriyle ilişkisi
11 Selefi Tasavvuf İlişkisi
12 Çağdaş İslam düşüncesi ışığında Selefilik
13 Selefiliğin Temel Sorunları
14 sınav haftası
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Selefiliği tanımlamak için kullanılan teknik kavramları açıklar.
2 Selefiliği tanımlamak için kullanılan teknik kavramları ve aralarındaki farkları açıklar.
3 Selefiliğin oluşum sürecini anlatır.
4 Selefiliğin gelişim sürecini anlatır.
5 Selefiliğin temsilcilerini bilir.
6 Selefiliğin temel görüşlerini açıklar.
7 Selefiliğin ortaya çıkışını etkileyen faktörleri açıklar.
8 Selefiliğin ortaya çıkışını etkileyen faktörleri değerlendirir.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 12 3 36
Sunum / Seminer hazırlama 6 3 18
Kısa sınavlar 0 3 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 3 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ferhat Koca, İslam Düşüncesinde Selefilik, Ankara, 2016. Hasan Onat, Türkiye''de Din Anlayışında Değişim Süreci, Ankara 2003. M. Zeki İşcan, Selefilik, Kitap Yay. İstanbul, 2014. Sönmez Kutlu, İslam Düşüncesinde İlk Gelenekçler, Ankara, 2002. Tarihte ve Günümüzde Selefilik, İstanbul, 2014.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar