Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ MODERN KONTROL SİSTEMLERİ İkinci Düzey UMYL523 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MUHAMMED RAŞİT KARTAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze (Ders etkileşim sayfası: erudm.erciyes.edu.tr)
Dersin Amacı Bu ders uzmanlık gerektiren otomatik kontrol çalışmalarında, ileri modern kontrol yöntemlerinin tanıtılmasını, bu yöntemlerin kullanılabileceği alanların örneklendirilmesini ve bir problemin çözümünde yeni sistem geliştirmek için yapılacak uygulamalara temel oluşturulmasını amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı Klasik kontrol yöntemlerinin sunduğu sadelik ve kolay kullanım avantajlarının gün geçtikçe daha ileri ve karmaşık hale gelen sistemlerde anlamını yitirmesi nedeniyle karmaşık sistemlerin dijital olarak kontrol edilmesine daha elverişli olanaklar sunan modern kontrol yöntemlerinin tanıtılmasını ve araştırılmasını içeren bir derstir. Dersin içeriği eğitim, araştırma, sunum ve raporlama olmak üzere dört bölümden oluşur. Eğitim ve araştırma neticesinde elde edilen bilgiler ışığında öğrenci bir modern kontrol yöntemi belirleyerek bu yöntemin hava araçlarına uygulandığı bir örnek araştırır. Bu kontrol örneğinin uçuş kontrolü alanında olması tavsiye edilmekle birlikte farklı hava aracı sistemlerinin kontrolleri de değerlendirilebilir. Öğrenci ilgili literatürü tarayarak araştırma sonucunda elde ettiği kontrolcü verilerini sözlü olarak sunar. Bu sunum öğrencinin dersin ara dönem başarı puanının belirlenmesinde etkilidir. Ayrıca araştırdığı ve sunduğu konuyu bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kuralları dahilinde bir rapor haline de getirerek teslim eder. Bu rapor da dersin yarıyıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkilidir.

Dersin İçeriği
1 Dinamik sistem modelleme
2 Hava aracı kararlılığı
3 Hava aracı dinamiği
4 Uçuş kontrolü
5 Doğrusal kontrol sistemleri: Proportional Integral Derivative (PID)
6 Doğrusal kontrol sistemleri: Linear Quadratic Regulator/Gaussian-LQR/G
7 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Feedback Linearization Control ve Backstepping Control
8 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Sliding Mode Control
9 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Model Predictive Control
10 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Adaptive Control Algorithms
11 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Robust Control Algorithms
12 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Optimal Control Algorithms
13 Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Fuzzy Logic Based Intelligent Control
14 Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Neural Network Based Intelligent Control
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Uçuşun dinamiklerini bilir.
2 Uçuş dinamiklerinin otomatik kontrolünü anlar.
3 Doğrusal, doğrusal olmayan ve zeki kontrol sistemlerini öğrenir.
4 Kontrol sistemleri arasında karşılaştırma yapabilir.
5 Uçuş kontrol sistemleri hakkında bilgiye sahip olur.
6 Yaptığı çalışmaları bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kurallarına göre raporlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2 Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir.
4 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkında olup, gerektiğinde bunları inceler ve öğrenir.
5 Mühendislik problemlerini kurgular, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirir.
7 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümler ve yorumlar.
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapar, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirir ve sorumluluk alır.
9 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını betimler.
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
13 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar