Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ MODERN KONTROL SİSTEMLERİ Üçüncü Düzey UMYL523 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu ders için herhangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MUHAMMED RAŞİT KARTAL
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze (Ders etkileşim sayfası: erudm.erciyes.edu.tr)
Dersin Amacı Bu ders uzmanlık gerektiren otomatik kontrol çalışmalarında, ileri modern kontrol yöntemlerinin tanıtılmasını, bu yöntemlerin kullanılabileceği alanların örneklendirilmesini ve bir problemin çözümünde yeni sistem geliştirmek için yapılacak uygulamalara temel oluşturulmasını amaçlamaktadır.
Dersin Tanımı Klasik kontrol yöntemlerinin sunduğu sadelik ve kolay kullanım avantajlarının gün geçtikçe daha ileri ve karmaşık hale gelen sistemlerde anlamını yitirmesi nedeniyle karmaşık sistemlerin dijital olarak kontrol edilmesine daha elverişli olanaklar sunan modern kontrol yöntemlerinin tanıtılmasını ve araştırılmasını içeren bir derstir. Dersin içeriği eğitim, araştırma, sunum ve raporlama olmak üzere dört bölümden oluşur. Eğitim ve araştırma neticesinde elde edilen bilgiler ışığında öğrenci bir modern kontrol yöntemi belirleyerek bu yöntemin hava araçlarına uygulandığı bir örnek araştırır. Bu kontrol örneğinin uçuş kontrolü alanında olması tavsiye edilmekle birlikte farklı hava aracı sistemlerinin kontrolleri de değerlendirilebilir. Öğrenci ilgili literatürü tarayarak araştırma sonucunda elde ettiği kontrolcü verilerini sözlü olarak sunar. Bu sunum öğrencinin dersin ara dönem başarı puanının belirlenmesinde etkilidir. Ayrıca araştırdığı ve sunduğu konuyu bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kuralları dahilinde bir rapor haline de getirerek teslim eder. Bu rapor da dersin yarıyıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkilidir.

Dersin İçeriği
1 Dinamik sistem modelleme
2 Hava aracı kararlılığı
3 Hava aracı dinamiği
4 Uçuş kontrolü
5 Doğrusal kontrol sistemleri: Proportional Integral Derivative (PID)
6 Doğrusal kontrol sistemleri: Linear Quadratic Regulator/Gaussian-LQR/G
7 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Feedback Linearization Control ve Backstepping Control
8 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Sliding Mode Control
9 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Model Predictive Control
10 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Adaptive Control Algorithms
11 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Robust Control Algorithms
12 Doğrusal olmayan kontrol sistemleri: Optimal Control Algorithms
13 Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Fuzzy Logic Based Intelligent Control
14 Hibrit ve Zeki kontrol sistemleri: Neural Network Based Intelligent Control
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Uçuşun dinamiklerini bilir.
2 Uçuş dinamiklerinin otomatik kontrolünü anlar.
3 Doğrusal, doğrusal olmayan ve zeki kontrol sistemlerini öğrenir.
4 Kontrol sistemleri arasında karşılaştırma yapabilir.
5 Uçuş kontrol sistemleri hakkında bilgiye sahip olur.
6 Yaptığı çalışmaları bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kurallarına göre raporlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2 Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
3 Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4 Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5 Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7 Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8 Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 10 50
Toplam iş yükü     188
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar