Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ENDÜSTRİYEL TİTREŞİMLER Birinci Düzey MM 451 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HAMDİ TAPLAK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mustafa GÜL
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Titreşim sistemleri. Lagrange denklemleri, matris hareket denklemleri. Sönümsüz serbest titreşim, doğal frekanslar ve mod şekilleri. Özvektörlerin ortogonalitesi. Genişletme teoremi. İlk uyarılma tepkisi, Rayleigh''in bölümü. Harmonik ve jenerik uyarılara tepki. Doğal koordinatlar, modal analiz, doğrudan Entegrasyon ve mekansal modal tepki. Sistemlere devam eder: sicim, şaft ve bükülen kirişlerin titreşimi. Rayleigh ve Rayleigh-Ritz yöntemleri. Giriş gürültü.
Dersin Tanımı Gürültü. - Gürültüye giriş. - Basınç, yoğunluk ve güç dalgalarının temel kavramları. - Gürültünün insanlar üzerindeki etkisi. - Titreşim ve ses kontrolü ve ölçüm.

Dersin İçeriği
1 - Genelleştirilmiş koordinatlar, potansiyel ve kinetik enerji.
2 - Genelleştirilmiş koordinatlar, potansiyel ve kinetik enerji.
3 - Özvektörlerin ortogonalitesi ve genişleme teoremi.
4 - Özvektörlerin ortogonalitesi ve genişleme teoremi.
5 - Özvektörlerin ortogonalitesi ve genişleme teoremi.
6 Harmonik ve jenerik uyarılara tepki.
7 Harmonik ve jenerik uyarılara tepki.
8 Arasınav
9 Gürültünün insanlar üzerindeki etkisi
10 Gürültünün insanlar üzerindeki etkisi
11 Gürültünün insanlar üzerindeki etkisi
12 Titreşim ve gürültü kontrolü ve ölçüm
13 Titreşim ve gürültü kontrolü ve ölçüm
14 Titreşim ve gürültü kontrolü ve ölçüm
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kütle - yaylı nemli sistemlerin dinamik bir analizini yapın ve ortam ve endüstriyel gürültüyü analiz
2 Zaman ve frekans analiz kavramlarını kavrama
3 Basit sürekli sistemlerde titreşimleri anlamak ve analiz etmek
4 Basit mekanik sistemleri geliştirir veya değiştirir, böylece dinamik özellikleri belirli uygulamalarda uygulama
5 Gürültüyü anlama ve oradaki boyutları belirleyin ve insan üzerindeki etkisini ölçümü. Ortam ve endüstriyel gürültüyü analiz etme ve ölçün ve kontrolü tanımlama
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4 3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5 4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6 5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
8 7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
9 7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
10 7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
11 8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
12 8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
13 9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
14 10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
15 11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 5 5
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     61
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Rao, S. S. , "Mechanical Vibrations", Addison-Wesley, 5ª ed. , 2011. 2. Kelly, S. G. , "Fundamentals of mechanical vibrations", McGraw Hill, 1993. 3. Hatch, M. R. , "Vibration Simulation using Matlab and Ansys", CRC Press, 2001. 4. Foreman, J. E. K. , "Sound Analysis and Noise Control", New York: Van NostrandReinhold, 1990
Yardımcı Kaynaklar 1. Rao, S. S. , "Mechanical Vibrations", Addison-Wesley, 5ª ed. , 2011. 2. Kelly, S. G. , "Fundamentals of mechanical vibrations", McGraw Hill, 1993. 3. Hatch, M. R. , "Vibration Simulation using Matlab and Ansys", CRC Press, 2001. 4. Foreman, J. E. K. , "Sound Analysis and Noise Control", New York: Van NostrandReinhold, 1990

Ders İle İlgili Dosyalar