Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MANTIK METİNLERİ İkinci Düzey FDB570 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. AHMET KAYACIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mahmut Sami Özdil
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrenciye, Mantığın ana kavramlarını, konularını ve sorunlarını Klasik Mantık Metinlerine dayalı olarak göstermek, irdeletmek ve kavratmak.
Dersin Tanımı Bu derste Klasik mantık konuları mantık metinlerine dayalı olarak işlenir.

Dersin İçeriği
1 Mantık Biliminin ilkeleri ve araştırma konuları
2 Delalet ve kısımları
3 Tümel ve tekil lafız
4 Zatî ve arazî olan tümel lafız
5 Beş tümel
6 Tanım ve tanım türleri
7 Önerme ve önerme türleri
8 Tekabül ve türleri
9 Kıyas, istikra ve temsil
10 Kıyas ve kısımları
11 Kıyasın şekilleri
12 Beş sanata giriş ve burhan
13 Kesin öncüller ve kısımları
14 Cedel, hitabet, şiir ve mugalata
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam Kültür dünyasında meşhur Mantıkçıların eserlerini tanır.
2 Klasik mantık ile İslami İlimler ve diğer ilimler arasındaki ilişkiyi açıklar.
3 Temel mantık kavramlarını Müslüman Mantıkçıların da eserlerinden pekiştirir.
4 Metinler üzerinden Mantık Tarihi ve Mantığın gelişimi hakkında fikir edinir.
5 Metinlere dayalı olarak doğru ve tutarlı düşünmenin yollarını iyice beller.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 10 5 50
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     145
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 80
Kısa sınav 0 0
Ödev 10 20
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Miyaru'l Ulum, İzmirli İsmail Hakkı; Mugni't-Tullâb, Mahmûd Hasan el-Magnîsî; Hülasatü'l Mantık, Muhammed Hilmi Nevşehri
Yardımcı Kaynaklar Ali Durusoy, Örnek Çeviri Metinlerle Mantığa Giriş, İFAV, İstanbul 2008.

Ders İle İlgili Dosyalar