Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KRİSTAL KİMYASI Birinci Düzey KİMS323 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Anorganik Kimya I ve Anorganik Kimya II Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr.Orhan TÜRKOĞLU, Prof.Dr.Şaban PATAT, Prof.Dr.Nilgün ÖZPOZAN, Yrd.Doç.Dr.Halil ŞAHAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze ders anlatımı
Dersin Amacı X-ışınları difraksiyonu, kristallerin üç boyutlu yapısına oldukça iyi bir bakış açısı sağlar. Söz konusu ders kristalin katıların x-ışını difraksiyon analizi ile ilgili olup, ders kapsamında kristal yapı analizlerine hem teorik ve hem de pratik olarak vurgu yapılmaktadır.
Dersin Tanımı X-ışınları difraksiyon geometrisi, kristal yapı faktörleri, faz problemi, direk metotlar, Patterson metodu, elektron yoğunluk haritaları, toz difraksiyon metotları, kristal yapı analizleri ile ilgili veri tabanları.

Dersin İçeriği
1 Kristalin katılar ve özellikleri
2 Kristalin katı türleri
3 Birim hücre tipleri ve birim hücre parametreleri
4 Kristal Düzlemleri ve Miller indisleri
5 X-ışınları ve özellikleri
6 X-ışınlarının üretilmesi ve X-ışını tüpleri
7 X-ışınları türleri (Bremsstrahlung ve Karakteristik x-ışınları)
8 ARA SINAV
9 X-ışınları madde etkileşimleri, x-ışınlarının filtrelenmesi
10 X-ışınlarının yapı taşları tarafından saçılması ve atomik form faktörleri
11 X-ışınları kristal düzlemlerinde difraksiyonu ve Bragg koşulları
12 X-ışınları difraksiyon desenleri ve faz analizleri
13 X-ışınları difraksiyon desenleri ve birim hücre tipinin belirlenmesi
14 Birim hücre sabitlerinin bulunması
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kristal ve amorf katıların genel özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak
2 Kristalin katı türlerini, örgü noktalarını ve özelliklerini öğrenmek
3 Birim hücre tiplerinin, parametrelerinin ve Miller indislerinin ne olduğunun öğrenilmesi
4 X-ışınlarının özellikleri, tarihçesi, türleri ve nasıl üretildiklerinin öğrenilmesi
5 X-ışınları difraksiyonunun nasıl gerçekleştiği konusunda bilgi edinilmesi
6 Faz analizlerinin nasıl yapıldığının öğrenilmesi
7 X-ışınları difraksiyon desenlerinden faydalanılarak, birim hücre tipinin ve parametrelerinin belirlenmesi bilgi ve becerisinin geliştirilmesi
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri öğrenebilme
2 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini kullanma becerisi kazanma
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri uygulayabilme becerisi kazanma
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisi kazanma
5 Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanma
6 Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanma
7 Ülkemizde ve Dünyada Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisi kazanma
8 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenileme ve geliştirme becerisi kazanma
9 Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisi kazanma
10 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunlara çözüm üretebilmeye yönelik araştırma - geliştirme projelerinde yer alabilecek bilgi ve beceriye sahip olma
11 Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olma
12 Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilme
13 Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olma
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 10 2 20
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 2 8
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 2 2 4
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 4 4
Toplam iş yükü     56
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Derlemeyle edinilmiş ders notları, Bütün anorganik kimya ders kitapları
Yardımcı Kaynaklar 1. Crystal Structure Analysis, Glusker, J.P., Trueblood, K.N., Oxford University Press, 1985. 2. X-ray Structure Determination:A Practical Guide, Stout, G.H., Jensen, L.H., The Macmillan Company, London, 1968.

Ders İle İlgili Dosyalar