Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HADİS VE USULÜ Birinci Düzey DKA202 Zorunlu 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Ali TOKSARI / Yrd. Doç. Dr. Ahmet UYAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş.Gör. M. Hulusi YEŞİL
Dersin Veriliş Şekli Örgün Öğretim
Dersin Amacı Bu derste öğrencilere Hadis'in tarihi serüveni ve Hadis literatürünün teşekkülü,Hadis rivayeti, Hadis'in senedi ve metni ile ilgili konular ile Hadis ravilerinin durumları hakkında temel bilgiler kazandırmak hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı Bu derste, Hadis'in tarihi serüveni ve Hadis literatürünün teşekkülü, Hadis rivayeti, Hadis'in senedi ve metni ile ilgili konular ile Hadis ravilerinin durumları ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Hadisin lügat ve ıstılah manası, hadisin değeri ve önemi
2 Hadislerin yazılması, örnek hadis metni okumaları
3 Hadislerin ilk kaynağı sahabe
4 Hadislerin Tedvini
5 Hadisin teşrii değeri, örnek hadis metni okumaları
6 Hadiste vaz' hareketleri
7 Hadis usulünün doğuşu ve kaynakları
8 Hadisin yapısı, sened ve metin özellikleri, örnek hadis metni okumaları
9 Ara sınav
10 Rivayetin keyfiyeti ve adabı
11 Rivayet mahsulleri
12 Ravinin tanıtımı ve tabakaları
13 Ravinin tenkidi
14 Hadislerin sınıflandırılması, örnek hadis metni okumaları
15 Hadis edebiyatından faydalanma usulleri
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci dersin sonucunda, muhaddisler, eserleri ve metotları, hadislerin tarihi süreci ve hadisleri anlama gelenekleri hakkında birikim elde eder.
2 Hadis usulünün doğuşu ve gelişimi, klasik ve modern usûl kitapları ve hadis usulünün temel kavram ve kaynakları hakkında bilgi sahibi olur.
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3 Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4 Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5 Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6 Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7 Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8 Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10 Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11 Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12 Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13 Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14 Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 3 45
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Yücel, Hadis Tarihi / İsmail Lütfi Çakan, Hadis Usûlü / Mansur Ali Nasıf, et-Tac el-Camiu'l-Usul fi Ehadisi'r-Rasul (V. Cilt Kitabu'l-Birri ve'l-Ahlak)
Yardımcı Kaynaklar Talat Koçyiğit, Hadis Istılahları / Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü / Ali Toksarı, Buhari ve Müslim'in İttifak Ettiği Hadislerden 40 Hadis / İ. Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı / Kettani, Hadis Literatürü, Çeviren, Yusuf Özbek

Ders İle İlgili Dosyalar