Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIĞI KORUMA VE GELİŞTİRME İkinci Düzey HES 613 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. HANDAN ZİNCİR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ .DR. HANDAN ZİNCİR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli AKTİF
Dersin Amacı Bu ders Halk Sağlığı Hemşireliği Anabilim Dalında doktora çalışması yapan öğrenciye bir toplumda yaygın olarak görülen sağlık sorunları, bunların önlenmesi ve denetimi, sağlıklı olma ve sağlığı sürdürme konularında farkındalık oluşturma, bireyleri güdüleyerek sağlıklı yaşam biçimi kazandırma konularında bilgi ve beceri kazandırılması.
Dersin Tanımı Bireylerin hasta olmalarını engellemek için yapılan hizmetler bütünü anlamına gelen sağlığın korunması ve sağlığın korunması kavramının daha geniş bir bakış açısıyla ele alındığı bir yaklaşım olup sağlığa yönelik herhangi bir davranış ve yaşam durumu için, eğitim, örgütsel, ekonomik ve çevresel desteklerin bileşimi olarak tanımlanan sağlığın geliştirilmesi kavramlarının öğrencinin öğrenmesi ve beceri kazanmasını sağlayan uygulamalar bütünü

Dersin İçeriği
1 Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları,
2 Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler,
3 Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri,
4 Türkiye’de toplumun sağlık sorunları,
5 Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi,
6 Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi
7 Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi
8 İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi,
9 Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Birey aile ve toplumun sağlık sorunlarını eleştirel bir bakışla inceleme ve durumu açıklayabilme,
2 Sağlığı koruma ve geliştirme kavramı ile hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramlarının bileşenlerini anlayabilme,
3 Sağlığı geliştirme kavramının bireylerin kendi sağlıkları üzerinde kontrollerini artırabilmek anlamına geldiğini açıklayabilme,
4 Risk altındaki birey, aile ve toplumun davranışlarının kontrol altına alınmasında örgütsel, çevresel ekonomik desteklerin önemini kavrayabilme,
5 Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde sivil toplum örgütlerinin desteğinin önemini kavrayabilme,
6 Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kullanabilme,
7 Sağlığı geliştirme uygulamaları ve bireyi güdüleme tekniklerini kendi ve birey üzerinde kullanabilme
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 4 3 12
Sunum / Seminer hazırlama 4 6 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     124
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Piyal B.: Halk Sağlığına Giri?. Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik Programı Halk Sağlığı Dersi Kitabı, 2011. Piyal B. Sağlığın Geli?tirilmesi ve Bu Alandaki Ba?arılı Uygulamalar. 11. Ulusal Halk Sağlığı Kongresi, Pamukkale, 2007. Yardım N, Gögen S, Mollahaliloğlu S. Sağlığın Geli?tirilmesi (Health Promotıon): Dünyadave Türkiye'de Mevcut Durum İstanbulÜniversitesiTıp Fakültesi Dergisi 2009, Cilt 72, Sayı 1, Sayfa(lar) 029-035 www.saglik.gov.tr/.../sagligin-tesviki-ve-gelistirilmesi-daire-baskanligi.html Erdoğan S, Nahcivan N, Esin N ve ark. (1994) Sağlığı sürdürme, sağlığı geliştirme ve hemşirelik”, Hemşirelik Bülteni, 8: 32. Spradley WB (2001) Health Promotion and Wellness, Community Health Nursing Concept and Practice, Lippincott.
Yardımcı Kaynaklar Her konu için ilgili kaynaklar değişeceği için temelde; • Son istatistikler (Türkiye ve dünya) • Yapılan ve yapılacak projeler • Yapılan hukuki düzenlemeler Konuyla ilgili değişen sağlık sistemi ile ilgili yapılanmalara bakılmalıdır

Ders İle İlgili Dosyalar