Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YÜKSEKLİK FİZYOLOJİSİ Üçüncü Düzey FZY 636 Seçmeli 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ KEMAL ERDEM BAŞARAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr.Bekir Çoksevim
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Dr.Ertuğrul Keklik
Dersin Veriliş Şekli Sunumlar, İnteraktif, Eğitim CD ve Animasyonlar yoluyla...
Dersin Amacı Yükseklik(hipobarik Hipoksi) koşulları içinde vital fonksiyonların sistem cevaplarını izah etmektir.
Dersin Tanımı Stratejik bir alan olan hipobarik hipoksik koşulların yaşamsal faaliyetler üzerine etkilerini fizyolojik sistemleri esas alarak tanımlamaktır.

Dersin İçeriği
1 Yüksek irtifa kavramı ve atmosfer
2 Atmosferin özellikleri ve zon tanımı
3 Yerkürede yaşam zonu
4 Yüksek irtifada vital fonksiyonlar
5 Yüksekliklerde dolaşım ve solunum sisteminin davranışı
6 Hipobarik hipoksi ve oksijen toksisitesi
7 Dekompresyon rahatsızlıkları ve Akselerasyon
8 Soğuk Stress
9 Ara sınav
10 Sıcak stress ve diğer stresörler
11 İrtifanın görme sistemine etkileri
12 İrtifanın işitme sistemime etkileri
13 Yüksek İrtifanın yaşamsal problemleri(Fizyolojik sistemler için)
14 Yüksekliklerde stres ve yorgunluk
15 Dönem ödevi ve Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Yükseklik kavramını açıklayabilme
2 Yerküre yaşam zonu ve sorunlarını izah edebilme
3 Yüksek irtifanın genel etkilerini anlatabilme
4 Yükseklik ve vital fonksiyonlar arasındaki ilişkileri sırayabilme
5 Hipobarik hipoksi ve insan etkileşimlerini izah edebilme
6 Yüksek irtifanın mental ve atletik performans üzerine etkilerini açıklayabilme
7 Yüksek irtifada yaşanan problemleri sıralayabilme
8 Yüksekte yaşanacak sorunlara çözüm yolları bulabilme...
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Fizyoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak fizyoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
2 Fizyoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
3 Fizyoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
4 Fizyoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
5 Fizyoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
6 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
7 Fizyoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
8 Kendi alanı, diğer tıp alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
9 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 5 30
Ödevler 4 5 20
Sunum / Seminer hazırlama 5 4 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 5 5 25
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 5 5
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     202
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Flight surgeon''s Guide.Randall C.Whitton. USAF School of Aerospace Medicine, Texas.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar