Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AKTİF FİLTRE TASARIMI Birinci Düzey EM 332 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ENİS GÜNAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Aktif elemanların kullanıldığı filtrelerin yapısal özelliklerinin ve çalışma esaslarının öğrencilere tanıtılması ve filtreler hakkında temel bilgilerin verilmesi.
Dersin Tanımı Bu tek bir sinyali geçirme işlemine filtre (süzme) işlemi denilmektedir. Doğrultma ve Filtre Devreleri modülünde olduğu gibi filtre devreleri istenmeyen sinyali engellemektedir.Sadece sistemin çalışmasına uygun olan sinyalleri geçirmektedir. Bu istenmeyen sinyaller parazit, gürültü ve diğer sistem sinyalleri olabilir. Elektronik filtre farklı frekanslara sahip sinyallerden kimilerini geçirip kimilerini bastıran bir devredir. Bu ders içerisinde literatürde yer alan pasif ve aktif filtre türleri ve tasarımları tanıtılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Filtre Tasarımında Dikkat Edilecek Hususlar (Filtre Devreleri Kutuplama Örnekleri, Kapasite Seçimi)
2 Filtre Tasarımında Dikkat Edilecek Hususlar (Komponent Değer Belirleme, Opamp Seçimi)
3 Alçak Geçiren Filtre Temelleri (Butterworth Alçak Geçiren Filtreler, Tschebysheff Alçak Geçiren Filtreler)
4 Alçak Geçiren Filtre Temelleri (Bessel Alçak Geçiren Filtreler, Kalite Faktörü (Q))
5 Alçak Geçiren Filtre Tasarımı (Birinci Dereceden Alçak Geçiren Filtreler, İkinci Dereceden Alçak Geçiren Filtreler, SallenKey Topolojisi)
6 Alçak Geçiren Filtre Tasarımı (Çoklu-Geribesleme Topolojisi, Yüksek Dereceden Alçak Geçiren Filtreler)
7 Yüksek Geçiren Filtre Tasarımı (Birinci Dereceden Yüksek Geçiren Filtreler, İkinci Dereceden Yüksek Geçiren Filtreler)
8 Yüksek Geçiren Filtre Tasarımı (Yüksek Dereceden Yüksek Geçiren Filtreler)
9 Band Geçiren Filtre Tasarımı (Birinci Dereceden Band Geçiren Filtreler, İkinci Dereceden Band Geçiren Filtreler)
10 Band Geçiren Filtre Tasarımı (Yüksek Dereceden Band Geçiren Filtreler)
11 Band Durduran Filtre Tasarımı (Aktif Twin-T Filtreler)
12 Band Durduran Filtre Tasarımı (Wien-Robson Filtreler)
13 Tüm Geçiren Filtre Tasarımı (Birinci Dereceden Tüm Geçiren Filtreler, İkinci Dereceden Tüm Geçiren Filtreler)
14 Tüm Geçiren Filtre Tasarımı (Yüksek Dereceden Tüm Geçiren Filtreler)
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Elektronik filtre yapılarının temel özelliklerinin ve çalışma prensiplerinin incelenmesi
2 Çeşitli mühendislik problemlerinin çözümüne yönelik aktif filtre tasarımlarının ortaya konulması
3
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 4 20
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı S. Franco,“Design with operational amplifiers and analog integrated circuits”, McGraw-Hill, 2002.
Yardımcı Kaynaklar R. Mancini, “Opmaps for Everyone, Design Reference”, Texas Instruments, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar