Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İLERİ MODERN KONTROL UYGULAMALARI İkinci Düzey UMYL532 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Zorunlu olmamakla birlikte UMYL523, UÇM702 ve HEE518 gibi derslerin alınması tavsiye edilmektedir.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HARUN ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze veya Arşivden (arşiv yeri: erudm.erciyes.edu.tr)
Dersin Amacı Bu dersin amacı modern kontrol yöntemlerinin öğrenciler tarafından hava aracı sistemlerine uygulanmasını sağlayarak öğrencilere modern yöntemlerle otonom sistemler tasarlatılmasıdır. Bu derste, teorik olarak verilen UMYL523, UÇM702 ve HEE518 gibi derslerde öğrenilen bilgilerin uygulamalı olarak kullandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Farklı modern kontrol yöntemlerinin hava aracı sistemlerinin otonomlaştırılmasında uygulamalı olarak kullanıldığı bir derstir. Dersin içeriği eğitim, araştırma, uygulama, sunum ve raporlama olmak üzere beş bölümden oluşur. Eğitim ve araştırma neticesinde elde edilen bilgiler ışığında öğrenci bir modern kontrol yöntemi belirleyerek bu yöntemi uçuş kontrolünde uygular. Öğrenci hangi hava aracı ve hangi uçuş hareketi için uçuş kontrolcüsü tasarlayacağını belirler. Yapılacak uygulamanın simülasyon ortamında olması yeterlidir. Ancak rotorlu mini İHA''''lar için tasarlanan kontrolcülerin Otonom Sistemler Laboratuvarında gerçek zamanlı uygulanması da mümkündür. Yapılan uygulama ve sonuçları ile bunların raporlanması öğrencinin ara dönem ve yarıyıl sonu başarı puanının belirlenmesinde etkilidir.

Dersin İçeriği
1 Giriş: Hava aracı sistemleri
2 Hava aracı uçuş kontrol sistemleri
3 Hava aracı dinamiği
4 Hava aracının modellenmesi/benzetini
5 Hava aracı modeli için örnek bir uçuş kontrolcüsü tasarımı
6 Uçuş kontrolünde Linear Quadratic Regulator/Gaussian-LQR/G yönteminin kullanılması
7 Uçuş kontrolünde Feedback Linearization Control ve Backstepping Control yönteminin kullanılması
8 Ara Sınav
9 Uçuş kontrolünde Sliding Mode Control yönteminin kullanılması
10 Uçuş kontrolünde Model Predictive Control yönteminin kullanılması
11 Uçuş kontrolünde Adaptive Control Algorithms yöntemlerinin kullanılması
12 Uçuş kontrolünde Robust Control Algorithms yöntemlerinin kullanılması
13 Uçuş kontrolünde Optimal Control Algorithms yöntemlerinin kullanılması
14 Uçuş kontrolünde Zeki Kontrol yönteminin kullanılması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hava aracı uçuş modeli tasarımını anlar.
2 Model için kontrolcü geliştirebilir.
3 Modern yöntemlerle hava aracı uçuşunu kontrol edebilir.
4 Farklı kontrol yöntemlerinin uygulamaları arasındaki farklılıkları ortaya koyabilir.
5 Kontrol yöntemlerini gerçek zamanlı olarak hava araçlarında uygulayabilir. (Opsiyonel)
6 Yaptığı çalışmaları bilimsel araştırma, etik ve tez yazım kurallarına göre sunar/raporlar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
2 Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
3 Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
4 Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
5 Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
6 Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
7 Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
8 Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
9 Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
11 Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 15 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 30 30
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 12 60
Toplam iş yükü     183
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar -

Ders İle İlgili Dosyalar