Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİLERİ II Birinci Düzey D-ULS204 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ÖMER KURTBAĞ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere Uluslararası İlişkiler disiplinindeki temel teorik yaklaşımları tanıtan ve öğrencilerin Uluslararası İlişkiler alanında çalışan ileri gelen düşünürlerin fikir ve çalışmalarına eleştirel yaklaşımlarını geliştirmelerine yardımcı olan ULS 203 dersinin bir adım ötesine geçerek, özellikle ana akım Uluslararası İlişkiler kuramlarına alternatif olarak disiplinde yer edinen ve dünya siyasetini farklı açı ve metodolojik yaklaşımlardan ele alan kuramsal yaklaşımları tanıtmaktır.
Dersin Tanımı Dersin ana konusu ana akım ötesi yaklaşımlar olmasına rağmen, ana akım diye bilinen temel Uluslararası İlişkiler teorileri de disiplinin ve ele alınan konuların karmaşık bir doğaya sahip olmasından ötürü, ders süresince gözden geçirilecek ve kuramsal yaklaşımlar birbirleri ile ilişkili olarak incelenecektir. Farklı metodolojilerin ve metotların ayrıntılarına girileceği bu derste, özellikle Soğuk Savaş sonrası dönemde Uluslararası İlişkiler disiplininde yer edinen Sosyal İnşacılık veya Feminizm gibi yaklaşımlar ayrıntılı bir şekilde incelenecek ve dünya siyaseti analizlerinde kullanılacaktır.

Dersin İçeriği
1 Ana Akım Uluslararası İlişkiler Teorileri Tekrar
2 Pozitivizm ve Pos-Pozitivizm Tartışması
3 Eleştirel Teori I
4 Eleştirel Teori II
5 Sosyal İnşacılık I
6 Sosyal İnşacılık II
7 Eleştirel Teori-Sosyal İnşacılık Karşılaştırması ve Örnek Olay Analizi
8 Ara Sınav
9 Post-Yapısalcılık I
10 Post-Yapısalcılık II
11 Feminizm
12 Post-Kolonyal Teori
13 Tarihsel Sosyoloji
14 Yeşil Teori
15 Genel Tekrar-Karşılaştırma ve Örnek Olay Analizi
16 Yarıyıl Sonu Sınavları
17 Yarıyıl Sonu Sınavları
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Uluslararası ilişkiler disiplinine ait yaklaşımlardan eleştirel teorileri olarak nitelendirilen yaklaşımları açıklar.
2 Uluslararası İlişkiler disiplinindeki temel epistemolojik ve ontolojik yaklaşımların analizini yapar.
3 Uluslararası ilişkileri incelerken ana akım yaklaşımların ötesinde eleştirel ve çok yönlü bir perspektif kullanır.
4 Uluslararası İlişkilerde vaka analizlerde ana akımın ötesine geçen yaklaşımları ve yöntemleri kullanır.
5 Uluslararası ilişkiler teorilerine dair bütüncül ve tarihsel bir analiz yapar.
6 Akademik bilgi ve çalışmaların güvenilirlik ve reel-politikada uygulanabilirliğini eleştirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 9 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 4 12
Toplam iş yükü     114
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Gözen, Ramazan (Derleyen) (2015). Uluslararası İlişkiler Teorileri. İletişim Yayınlar
Yardımcı Kaynaklar Theories of International Relations, Scott Burchill, Palgrave Macmillan, New York, 2005. Uluslararası İlişkiler Teorileri, Scot Burchal, Andrew Linklater vd. Mehmet Ali Ağcan (çev), Küre Yayınları, 2013. International Relations Theories, Tim Dunne, Milja Kurki, Steve Smith, Oxford University Press, Oxford, 2007.

Ders İle İlgili Dosyalar