Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE DE KORUMA AMAÇLI İMAR PLANLAMA TEKNİKLERİ İkinci Düzey ŞBP 635 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CEYHAN YÜCEL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli TEORİK DERS ANLATIMI -- SAHA ÇALIŞMASI
Dersin Amacı Türkiye''''de sit alanları için hazırlanan koruma amaçlı imar planlarının yasal sorumlusunun ve yetkilisinin şehir plancıları olmasında ötürü, öğrencilerin sit alanlarının planlanması ve bu alanlar için koruma kararlarının alınması konusunda deneyim kazanması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Ders, yürütücü tarafından belirlenecek bir sit alanında (kentsel, doğal, arkeolojik, tarihi ya da karma) araştırma ve envanter çalışmalarının gerçekleştirilmesi, ait olunan kent bütünü ile ilişkilerin kurulması ve kentle bütünleşmenin sağlanması için gerekli koruma politikalarının belirlenmesi ve sonuçta hem koruma hem de mekansal düzenleme amaçlı kararların, Ülkemizde ortaya konmuş mevzuat ve koruma ilkeleri uyarınca bir koruma amaçlı plan ile sunulması adımlarını içermektedir.

Dersin İçeriği
1 Tanışma ve ders ile ilgili açıklamalar.
2 Koruma ve koruma planlaması
3 Koruma planlaması anlayışının gelişimi
4 Türkiye’de koruma planlaması
5 Koruma planlamasında ilkeler Sit alanında mekânsal analiz
6 Koruma amaçlı imar planı mevzuatı Sit alanında mekânsal analiz
7 Sit alanında mekânsal analiz
8 Sit alanında sentez çalışması
9 Ara sınav
10 -Sit alanında sentez çalışması
11 Resmi tatil
12 Analiz ve sentez çalışmalarının teslimi Ana koruma stratejilerinin ve plan kararlarının tartışılması
13 Koruma amaçlı plan hazırlama
14 Koruma amaçlı plan hazırlama
15 Koruma amaçlı plan hazırlama
16 Koruma amaçlı plan hazırlama
17 Koruma amaçlı plan hazırlama
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci bir sit alanının karakteristik niteliklerinin belirlenmesi ve envanterinin oluşturulması konusunda deneyim kazanır.
2 Öğrenci, kentsel mekanda arkeolojik, mimari ve sanat tarihsel nitelikler konusunda bilgi sahibi olur.
3 Öğrenci, sit alanlarının korunması ve planlanması konusunda ilkeleri ve kuralları öğrenir.
4 Öğrenci, kent planlama ve koruma mevzuatı konusunda bilgi sahibi olur.
5 Öğrenci, koruma amaçlı imar planlarının hazırlanması ve sunum teknikleri konusunda bilgi ve deneyim sahibi olur.
6 Öğrenci koruma amaçlı imar planlarının hazırlanma ve onay süreçleri konusunda bilgi sahibi olur.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     86
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Yücel, C., 2004. Türkiye’de Kentsel Koruma Alanlarının Planlanmasına Yönelik Bir Sistem Önerisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul; Fitch, J. M., 1990. Historic Preservation, Curatorial Management of the Built World, the University Press of Virginia. Okyay, İ., 2001. Fransa’da Kentsel Sit Alanlarının Korunması, Malraux Yasası, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul; The Royal Town Planning Institute, 2000. Conservation of the Historic Environment, A Good Practice Guide for Planners, London

Ders İle İlgili Dosyalar