Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TASAVVUF PROBLEMLERİ İkinci Düzey TİB 518 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. Osman Nuri KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mesut Sandıkçı
Dersin Veriliş Şekli yüz yüzü
Dersin Amacı Tasavvuf düşüncesi ait sorun ve problemlerin tartışılması
Dersin Tanımı Tasavvufta tarihi süreç içerinde oluşan ve üzerinde durulan velayet-nübüvvet, vahdeti vücud vb gibi konuları ele alıp derinlemesine işleyen ders.

Dersin İçeriği
1 Tasavvuf ilminin menşei
2 Tasavvuf kelimesinin isimlendirilmesinde farklı görüşler
3 Tasavvuf düşüncesinde Velayet Nübüvvet anlayışı ve Hakim Tirmizi
4 İbn Arabi düşüncesinde Velayet Nübüvvet anlayışı ve İbn Teymiyye'nin eleştirileri
5 Tasavvufta Sema ve tartışmalar
6 Semâ’ın Mahiyetine Dair Bir Karşılaştırma: Aziz Mahmûd Hüdayî ve İsmail Ankaravî
7 Tasavvuf düşüncesinde Veli ve Keramet
8 Tasavvuf düşüncesinde Rabıta anlayışı
9 Tasavvuf düşüncesinde bir hal olarak Melamet anlayışı
10 Tasavvufta edep ve âdab anlayışı
11 Tasavvuf düşüncesinde sufi ve Siyaset
12 Tasavvuf düşüncesinde sufî ve toplum
13 Tasavvuf düşüncesinde İbn Arabi ve vahdeti vücud anlalyışı
14 İmam Rabbani ve Vahdeti Şuhud anlayışı
15 Vahdeti vücud ve vahdeti şuhudun karşılaştırılması
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam düşüncesinde tasavvufun yeri ve öneminin kavranması
2 Tasavvufun ortaya çıkmasında asıl menşeinin kavranması
3 Tasavvufun oluşmasında diğer kültür ve medeniyetlerin tesirlerinin ne noktada olduğunun görülmesi
4 Tasavvuf ilminin problemlerinden haberdar olunması
5 Bu ilimle ilişkin problemleri analiz edebilme yeteneğinin gelişmesi
6 Tasavvuf ilminin problemleriyle diğer ilimlerin problemlerinin karşılaştırılması
7 tasavvuf ilminin problemlerine karşı yeni bakış açıları ve yeni sentezlere başvura bilme becerisinin gelişmesi
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 14 2 28
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Musatafa Çakmaklıoğlu, İbnü’l-Arabî’ye Göre İlâhî İsimlerin Âlemde Tecellîsi: Allah-Âlem Münasebeti Etrafında Ortaya Çıkan Bazı Problemler,Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2013, cilt: XIV, sayı: 31, s. 1-32 ;İbnü’l-Arabî’nin Nübüvvet-Velayet Hakkındaki Görüşleri ve İbn Temiyye’nin Bu Husustaki Eleştirileri, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2007, cilt: IX, sayı: 21, İbnü’l-Arabî Özel Sayısı, s. 213-255. ; Semi Ceyhan, Semâ’ın Mahiyetine Dair Bir Karşılaştırma: Aziz Mahmûd Hüdayî ve İsmail Ankaravî, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2008, cilt: IX, sayı: 22, s. 201-217; Abdullah Kartal, İmâm-ı Rabbânî’nin Vahdet-i Vücûd Eleştirisi ve Tarihsel Arkaplanı, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2005, cilt: XIV, sayı: 2, s. 59-80; Necdet Tosun, İmâm-ı Rabbânî’ye Göre Vahdet-i Vücûd ve Vahdet-i Şuhûd, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2009, cilt: IX, sayı: 23, “İbnü’l-Arabî” özel sayısı - II, s. 181-192 ; Süleyman uludağ,Tasavvuf Kültüründe Kerâmet Anlayışı, Bursa’da Dünden Bugüne Tasavvuf Kültürü - 3, 2004, s. 15-36 ; Hamidullah, Muhammed Mucize, Keramet Ve İstidrac , çeviren Zahid Aksu, Hikmet Yurdu, 2009, cilt: II, sayı: 3, (1936 - 2008) Prof. Dr. Zahit Aksu Anısına, s. 81-93; Gündüz, İrfan Tasavvufî Bir Kavram Olarak Râbıta, Tasavvuf: İlmî ve Akademik Araştırma Dergisi, 2007, cilt: VIII, sayı: 19, s. 23-53 ;
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar