Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KELAM ISTILAHLARI İkinci Düzey TİB 0501 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MURAT SERDAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HARUN IŞIK
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Kelami ıstılahların doğru kavranılması ve kullanılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Kelami ıstılahların belirlenmesi ve açıklanmasıdır.

Dersin İçeriği
1 Kelam ilmine verilen diğer isimlerin kavramsal analizi:
2 Fıkhu´l-ekber, ilmu´l-kelâm, Usulu´d-dîn, ılmu´l-Akaid, ilmu´t-tevhîd, Kelam, Nazar
3 İman kavramı ve semantik alanı.
4 İman ve İman Esaslarıyla İlgili Kavramlar: İman, Marifet, Tasdik, ikrar, Amel.
5 İman ve İman Esaslarıyla İlgili Kavramlar: Küfür, Şirk, Nifak, Fasık, kebîre
6 İslam kavramı ve semantik alanı.
7 İlahiyat ile ilgili kavramlar:
8 Allah, isbât-ı Vâcib, Fıtat, hudus,, imkan, ibdâ, illet-i gaiyye, ihtira,
9 Ahiret ile ilgili kavramlar : Berzah, haşır neşir, Ba’s, Mizan, Şefaat, Va’d, Va’îd
10 İnsan fiilleriyle ilgili Kavramlar.
11 Kaza, kader, fiil, irade, irade hürriyeti, halk, Kesb, tevekkül, istitaat, hayır ve şer
12 İnsan Fiilleriyle İlgili Kavramlar: Hidayet, dalalet, saadet, şekavet,
13 İnsan fiilleriyle ilgili Kavramlar: Salah-aslah, hikmet-illet, hüsn-kubh, teklifü ma lâ yutak
14 Ecel, rızık.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kelamla ilgili temel kavramları dar ve geniş anlamda tanımlar, kaynaklarıyla ilgili literatürü sıralar.
2 Kelam kavramlarıyla ilgili literatürü açıklar
3 Kelam kavramlarının tanımlarını yorumlar, örnekler.
4 Mütekellimlerin kavramlara yaklaşımlarını derleyerek genellemelere ulaşır.
5 Kavramları farklı bakış açılarına göre düzenler.
6 Tarihsel süreçte temel kelamî kavramların geçirdiği değişimleri farkeder.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 3 4 12
Sunum / Seminer hazırlama 2 3 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Seyyid Şerif Cürcanî, Tarifât, Beyrut 1983, Kelam Terimleri Sözlüğü, Prof.Dr.Bekir Topaloğlu
Yardımcı Kaynaklar Kindî/Hududu?l-eşya ve rusûmihâ Fârâbî, el-Hurûf, Tehanevî, Keşşafu ıstılahati´l-fünûn, Beyrut 1996 Semih Dugaym, Mevsuatu Mustalahati İlmi´l-Kelami´l-İslami, Amidi, el-Mübin

Ders İle İlgili Dosyalar