Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOELEKTROMANYETİZMA Birinci Düzey BMM320 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ÖMER GALİP SARAÇOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Erdem ASLAN
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Zamanla değişen elektromanyetik alanların genel özellikleri ve biyolojik dokularla etkileşmelerinin kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Farklı ortamlarda elektromanyetik dalga yayılımı, elektromanyetik enerji ve güç yoğunluğu, elektromanyetik dalgaların biyolojik dokularla etkileşimi ve korunma yöntemleri.

Dersin İçeriği
1 Maxwell denklemleri ve elektromanyetik sınır şartları
2 Kayıpsız ortamda düzlem elektromanyetik dalgalar ve enine elektromanyetik dalgalar
3 Kayıplı ortamlarda düzlem dalgalar
4 Elektromanyetik güç akışı ve Poynting Teoremi, anlık ve ortalama güç yoğunlukları
5 Çevremizdeki EM alanlar ve EM kirlilik
6 İyonize edici EM ışınım
7 İyonlaştırmayan EM ışınım
8 EM alanların canlılarla etkileşimi: optik
9 EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
10 EM alanların canlılarla etkileşimi: RF
11 EM alanların canlılarla etkileşimi: DC ve güç frekanslı alanlar
12 EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
13 EM alanların biyolojik etkileri hakkında güncel sonuçlar
14 HF59B EM alan ölçüm cihazının kullanımı ve kampüs alanında örnek ölçmeler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Elektromanyetik alanların biyolojik etkileri ile ilgili kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
2 Elektromanyetik kirlilik ile ilgili temel kavramları tanımlayabilir ve açıklayabilir.
3 Elektromanyetik ışınımı, biyolojik etkileşim yönünden sınıflandırabilir ve açıklayabilir.
4 EM alanları sınıflandırabilir.
5 Çevremizdeki elektromanyetik alan sevilerinin, HF59B cihazı ile ölçümünü açıklayabilir.
6 HF59B cihazı ile elde edilen ölçüm sonuçlarını yorumlayıp ilgili mevzuatta belirtilen limitler ile karşılaştırabilir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12 12 a) biyoloji ve fizyoloji konularını anlayabilme;
13 12 b) türevsel denklemler ve istatistik dahil, ileri matematik, fen ve mühendislik bilgilerini biyoloji ve mühendisliğin arakesitindeki problemlerin çözümüne uygulayabilme becerisi;
14 12 c) canlı sistemler üzerinde ölçüm yapabilme ve bu ölçümlerden toplanacak verileri yorumlama becerisi;
15 12 d) canlı ve cansız malzemeler ve sistemler arasındaki etkileşime ilişkin problemleri çözme becerisi
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     71
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı D. K. Cheng, Mühendislik Elektromanyetiğinin Temelleri, Türkçesi: A. Köksal, B. Saka, Palme Yay., 2006.
Yardımcı Kaynaklar Ders notları ve slaytlar Selim Şeker, Osman Çerezci, “Çevremizdeki Radyasyon ve Korunma Yöntemleri”, Boğaziçi Üniv. Yayınları, 2002 Levent Sevgi, “Elektromanyetik Uyumluluk, Elektromanyetik Kirlilik”, EMO Yayınları, 2000. Selim Şeker, Anıl Korkut, “Tehlikeli Oyuncak”, Hayy Kitap, 2005.

Ders İle İlgili Dosyalar