Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OKULLARDA REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA Birinci Düzey RPD 106 2 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli
Dersin Amacı Bu dersin genel amacı öğrencilerin Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) hizmetlerinin tarihsel gelişimi, ilkeleri, PDR modelleri ve yaklaşıkları, ana müdahaleleri ve okul psikolojik danışmanının rol ve görevleri hakkında bilgi ve okul psikolojik danışmanlığına ilişkin bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı • Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yeri • Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkeleri • Okul psikolojik danışmanlığının tarihsel gelişimi • Okul psikolojik danışmanın sahip olması gereken özellikler • Okul psikolojik danışmanlığı modelleri • Okul psikolojik danışmanlığı yaklaşımları • Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri • Öğrenim kademelerine göre PDR hizmetleri (Okul öncesi, ilkokul, ortaokul, ortaöğretim, yükseköğretim) • Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (akademik gelişim, sosyal-duygusal gelişim, kariyer gelişimi) • Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkeleri ve teknikleri • Okul psikolojik danışmanlığında işbirliği ve konsültasyon • Okul psikolojik danışmanlığında psikolojik danışma ve grup süreçleri, • PDR’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, önleyici yaklaşımda önleme düzeyleri • Okullarda krize müdahale, travmaya duyarlı okul ve güvenli okul kavramı • Okul psikolojik danışmanlığında etik

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yeri, Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkeleri
3 Okul psikolojik danışmanlığının tarihsel gelişimi, Okul psikolojik danışmanın sahip olması gereken özellikler
4 Okul psikolojik danışmanlığı modelleri ve yaklaşımları Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programının geliştirilmesi
5 Öğrenim kademelerine göre PDR hizmetleri
6 Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (Akademik Gelişim ve Sosyal Duygusal Gelişim)
7 Ara sınav
8 Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (Kariyer Gelişimi)
9 Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkeleri ve teknikleri
10 Okul psikolojik danışmanlığında işbirliği ve konsültasyon
11 Okul psikolojik danışmanlığında psikolojik danışma ve grup süreçleri
12 Önleyici Rehberlik Yaklaşımı
13 Okullarda krize müdahale
14 Okul psikolojik danışmanlığında etik
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 PDR hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yerini kavrar. Okullardaki rehberlik hizmetlerinin gereğini ve önemini açıklar. Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkelerini bilir. PDR hizmetlerinin tarihsel gelişimini bilir.
2 Okul psikolojik danışmanının sahip olması gereken özellikleri sıralar.
3 Geleneksel rehberlik (servis-hizmet) modelinin amacını, ilkelerini, yapısını kavrar. Gelişimsel rehberlik modelinin amacını, ilkelerini, yapısını kavrar.
4 Gelişim alanlarına göre PDR hizmetlerini bilir. Gelişim alanlarına göre PDR hizmetlerini örneklendirir.
5 Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkelerini bilir.
6 Okul psikolojik danışmanlığında kullanılabilecek çeşitli öğrenci tanıma tekniklerini bilir.
7 PDR’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkelerini kavrar.
8 Gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemini açıklar.
9 Önleyici yaklaşımda önleme düzeylerini kavrar.
10 Önleyici yaklaşımda önleme düzeylerini örneklendirir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Gıda Mühendisliği alanında bir problemi tespit etmek, çözüm geliştirmek ve bunu uygulama yetisine sahip olmak.
2 Temel mühendislik konularında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmak.
3 Gıda hammaddelerinin değerlendirilmesi, üretimin optimizasyonu, kalite ve güvenlik konularında yeterli alt yapıya sahip olmak.
4 Bilgiye erişebilme yöntemlerini kavrayabilmek.
5 Bilimsel yöntemlerle araştırma ve geliştirme faaliyetleri kapsamında planlama, uygulama ve sonuçları analiz edebilme becerisine sahip olmak.
6 Gıda mühendisliği alanındaki bir bilgiyi, çalışmayı yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek.
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurma yeteneğine sahip olmak.
8 Gıda mühendisliği alanının gerektirdiği sunum, yazım, tasarım, istatistik gibi konularda bilişim teknolojilerinden etkin olarak yararlanmak.
9 Proje hazırlama ve değerlendirme konularında bilgi ve beceriye sahip olmak.
10 Yaşam boyu öğrenmenin, bilim ve teknolojideki yenilikleri takip etmenin ve bu kapsamda kendini sürekli geliştirmenin önemini kavrayabilmek.
11 İşletme yönetimi, iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi ve bilince sahip olmak.
12 Gıda mühendisliği alanında kazandıkları bilgi ve becerileri disiplinlerarası çalışmalarda uygulayabilmek.
13 Sosyal ve etik değerleri özümsemek ve sorumluluğunu taşımak.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 7 6 42
Toplam iş yükü     115
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yeşilyaprak, B. (2020). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Gelişimsel Yaklaşım. Ankara: Nobel Yay.
Yardımcı Kaynaklar Işık, Ş. (2020). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Pegem A Yay. Güven, M. (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yay.

Ders İle İlgili Dosyalar