Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİYAT BİLGİ VE KURAMLARI 1 İkinci Düzey TÖP 101 1 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. SEMİH ZEKA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. SEMİH ZEKA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Edebiyat alanının temel kavramları ile bu kavramlar arasındaki ilişkileri öğretmek,edebi eserlerin ve edebi dilin temel özelliklerini kavratmak, edebiyat biliminin dalları, yöntemleri, edebiyat kuramları ve edebi akımlar hakkında bilgi sahibi kılmak
Dersin Tanımı Edebiyat alanının temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiler; edebî eserlerin temel özellikleri ve edebî dilin niteliği (nesir/nazım); edebiyat biliminin dalları ve yöntemleri; edebiyat kuramları, edebî akımlar.

Dersin İçeriği
1 Edebiyat bilimi, edebiyat tarihi, edebiyat sosyolojisi
2 Edebi Türler/ Şiir-Poetika (-Necip Fazıl Kısakürek/Poetika)
3 Edebi Türler/Hatıra-Deneme (Nihad Sami Banarlı-Türkçenin Sırları/Cemil Meriç-Bu Ülke)
4 Edebi Türler/Hikâye (Ömer Seyfettin - Diyet)
5 Edebi Türler/ Roman (Peyami Safa-Fatih Harbiye)
6 Edebi Türler/Tiyatro-Eleştiri (Necip Fazıl Kısakürek-Tohum)
7 Edebiyat Kurumları/Yansıtma Kuramı-Anlatımcılık-Psikanalitik Edebiyat Kuramı-Biçimci Kuramlar, Arketipçi Eleştiri Kuramı- Okur Merkezli Kuramlar
8 Feminist eleştiri Kuramı-Çevreci edebiyat eleştirisi (Eko-eleştiri)- Açık Yapıt Kuramı-Hermeneutik Edebiyat Kuramı-Yeni Tarihselcilik Kuramı-Varoluşçu Edebiyat Kuramı-Avangard Edebiyat Kuramı
9 ARA SINAV
10 Edebiyat Kuramları/ Postmodernizm (Orhan Pamuk/Beyaz Kale)
11 Edebiyat Akımları/ Hümanizm (Shakespeare/Romeo ve Juliette).
12 Edebiyat Akımları/ Klasisizm (Moliere/Cimri)
13 Edebiyat Akımları/ Romantizm (Namık Kemal/Vatan Yahut Silistre)
14 Edebiyat Akımları/ Realizm - (Reşat Nuri Güntekin/Acımak)
15 Edebiyat Akımları – Naturalizm (Hüseyin Rahmi Gürpınar/Şık)
16 Edebiyat Akımları/ Parnasizim-Sembolizm-Empresyonizm-Ekspresyonizm-Kübizm-Fütürizm-Varoluşçuluk (Franz Kafka/Dönüşüm)
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Edebiyat biliminin dallarını ve yöntemlerini kavrar.
2 Edebiyatın bireysel ve toplumsal bağlamda önemini kavrar.
3 Edebiyat kuramlarının özelliklerini bilir.
4 Edebi metinleri edebiyat kuramları açısından tahlil eder.
5 Edebiyat akımlarının özelliklerini bilir.
6 Edebiyat akımlarının özelliklerini edebi eserler üzerinden yorumlar.
7 Edebi eserlerin temel özelliklerini kavrar.
8 Edebi eserlerde kullanılan edebi dilin özelliklerini yorumlar.
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 5 5 25
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 5 5 25
Toplam iş yükü     80
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ali İhsan Kolcu,M. Kaya Bilgegil, "Edebiyat Kuramları Tanım Tenkit Tahlil"
Yardımcı Kaynaklar Berna Moran, Edebiyat Kuramları. Mustafa Ayyıldız,Hamdi Birgören "Edebiyat Bilgi ve Kuramları" Cevdet Kudret, Örneklerle Edebiyat Bilgileri I,II. Mehrali Calp, "Edebiyat Bilgi ve Kuramları" R.Wellek-A.Warnen,"Edebiyat Biliminin Temelleri" Rauf Mutluay,100 Soruda Edebiyat Bilgileri.

Ders İle İlgili Dosyalar