Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ELEŞTIREL VE ANALITIK DÜŞÜNME Birinci Düzey MB 011 Seçmeli 3 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞENUR GÜNDÜZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının üst düzey düşünmeye yönelik temel kavramları bilmesini, düşünme türleri, eleştirel düşünmenin önemi, eleştirel dinleme, eleştirel okuma ve eleştirel yazma konularında bilgi ve beceri sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin Tanımı

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2 Temel kavramlar ve tanımlar
3 Düşünme organı olarak beyin
4 Düşüncenin gelişimi, Düşünmeyi etkileyen faktörler
5 Düşünme biçimleri
6 Akıl yürütme-Problem çözme-Yaratıcı düşünme
7 Eleştirel düşünme
8 Analitik düşünme
9 Eleştirel ve analitik düşünmenin kriterleri
10 Eleştirel ve analitik düşünmenin aşamaları
11 Eleştirel ve analitik düşünmenin kapsamı
12 Eleştirel ve analitik okuma
13 Eleştirel ve analitik dinleme
14 Eleştirel ve analitik yazma
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Düşünme ve düşünme becerilerini tanımlar
2 Temel ve ileri düzey düşünme becerilerini açıklar.
3 Düşünme becerilerini etkileyen bireysel ve çevresel etkenleri sıralar.
4 Eleştirel ve analitik düşünmeyi tanımlar.
5 Eleştirel ve analitik düşünmenin temel özelliklerini sıralar.
6 Eleştirel ve analitik düşünme sürecini özetler.
7 Eleştirel ve analitik düşünmenin yaşamdaki önemini tartışır.
8 Eleştirel ve analitik düşünme becerilerinin öğretimine yönelik programları analiz eder.
9 Eleştirel ve analitik düşünme becerilerini kullanarak okuma, dinleme yapar.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2 İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3 İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4 Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5 İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6 İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7 İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8 İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9 İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10 Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11 Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12 Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13 Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14 En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15 Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16 Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17 Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18 Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 0 0 0
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     0
AKTS     0.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yılmaz, K. (2009). Eleştirel ve analitik düşünme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar Siegel, D. J., Payne Bryson, T. (2019). Bütün beyinli çocuk. Diyojen Yayıncılık Nisbett, R. E. (2017). Düşüncenin coğrafyası. Ankara: Varlık Yayınları Kotoman, H. (2021). Eleştirel düşünce. Ankara: Doruk Yayınları

Ders İle İlgili Dosyalar