Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRKİYE'DE MEDYA POLİTİKALARI Birinci Düzey RTS230 Zorunlu 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HÜLYA ÖZTEKİN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans
Dersin Amacı İlk gazeteden günümüze kadar olan süreçte Türkiye''de yazılı basın, radyo, televizyon, sinema, telekomünikasyon alanlarında üretilen ya da üretil(e)meyen politikaların öğrenilmesi; devlet-iktidar-medya-politika ilişkisine dair tarihsel ve eleştirel bir bakış açısı kazanılması.
Dersin Tanımı Türkiye''deki medya politikalarının siyasi, ekonomik, hukuksal, kültürel ve ideolojik boyutlarıyla ele alındığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Politikanın tanımı, politika üretim süreçleri, politik aktörler.
2 Medya politikası oluşum süreci, medya politikalarının kapsamı ve konuları, medya politikasının aktörleri.
3 19. yüzyıldan günümüze Türkiye''''deki politik ve ekonomik süreçler, politika üretim sürecinin genel karakteri.
4 19. yüzyıldan 1980''''lere kadar Türkiye''''deki basın politikaları.
5 1980 sonrası Türkiye''''deki basın politikaları, 1980 sonrası serbest pazar ekonomisinin Türkiye''''deki basın politikalarına etkisi.
6 1927-1964 arası dönemde Türkiye''''''''deki radyo politikaları.
7 TRT döneminde Türkiye''''''''deki radyo politikaları.
8 TRT döneminde Türkiye''''deki televizyon politikaları.
9 1990 sonrasında Türkiye''''deki görsel-işitsel medya politikaları.
10 Avrupa Birliği''''ne üyelik sürecinin Türkiye''''de medya politikalarına etkisi.
11 Avrupa Birliği''''ne üyelik sürecinin Türkiye''''de görsel-işitsel medya politikalarına etkisi.
12 1980 öncesinde Türkiye''''de sinema politikaları.
13 1980 öncesinde Türkiye''''de sinema politikaları.
14 1980 sonrasında Türkiye''''de sinema politikaları, neo-liberalizmin ve Avrupa Birliği''''ne üyelik sürecinin Türkiye''''deki sinema politikalarına etkisi.
15 Türkiye''''de telekomünikasyon politikaları.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kamu politikası ve medya politikasının tanımı, oluşum süreci ve aktörleri hakkında bilgi sahibi olur.
2 Medya politikalarının kimler tarafından hangi amaçlarla üretildiğini ya da üretil(e)mediğini öğrenir.
3 Türkiye''deki basın politikalarını öğrenir.
4 Türkiye''deki radyo politikalarını öğrenir.
5 Türkiye''deki televizyon politikalarını öğrenir.
6 Türkiye''deki sinema politikalarını öğrenir.
7 Türkiye''deki yeni medya ve telekomükasyon politikalarını öğrenir.
8 Medya politikası ile ekonomik ve hukuki süreçler arasındaki ilişkiyi anlar.
9 Türkiye medyasının ekonomi-politik açıdan bugünkü durumunu ve içinde bulunduğu açmazları eleştirel bir perspektifle analiz etmeyi öğrenir.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 12 12
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 6 6
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Kejanlıoğlu, D. Beybin (2004) Türkiye’de Medya Politikaları, Ankara: İmge
Yardımcı Kaynaklar Adaklı, Gülseren (2006) Türkiye’de Medya Endüstrisi, Ankara: Ütopya. Bek, Mine Gencel (2003) Avrupa Birliği ve Türkiye’de İletişim Politikaları, Ankara: Ümit. Geray, Haluk (2003)İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları, Ankara: Ütopya.

Ders İle İlgili Dosyalar