Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ANADOLU HALK KÜLTÜRÜ Üçüncü Düzey REH311.4 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ NAZLI AYSİN ÖRNEK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ NAZLI AYSİN ÖRNEK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Anadolu’nun zengin halk kültürünü tarihsel ve toplumsal bağlamda inceleyerek öğrencilerin halk inançları, ritüelleri, sözlü kültür ürünleri, gündelik yaşam pratikleri ve somut olmayan kültürel miras unsurları hakkında bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Anadolu Halk Kültürü dersi, Anadolu coğrafyasında yüzyıllar boyunca şekillenen inanç sistemlerini, gelenek ve görenekleri, geçiş ritüellerini, sözlü kültür ürünlerini, gündelik yaşam pratiklerini ve somut olmayan kültürel miras unsurlarını ele alan bir derstir. Bu derste, halk kültürünün tarihsel kökenleri, toplumsal işlevleri ve günümüzdeki yansımaları incelenir, kültürün korunması, yaşatılması ve turizm bağlamında değerlendirilmesi üzerine bir bakış açısı kazandırılır.

Dersin İçeriği
1 Kültür Kavramı
2 Nazar İnancı
3 Uğursuzluk ve Korunma İnançları
4 Düğün Ritüelleri
5 Doğum ve Çocukla İlgili İnançlar
6 Toplumsal Kabul Ritüelleri
7 Ölüm ve Yas Ritüelleri
8 UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı
9 Türkiye’den UNESCO Mirasları I (Nevruz, Mevlevi Sema Törenleri, Geleneksel Toplantılar)
10 Türkiye’den UNESCO Mirasları II (Meddah Geleneği, Karagöz-Hacivat, Aşıklık Geleneği)
11 Halk Müziği ve Halk Dansları
12 Halk Mutfağı ve Yemek Kültürü
13 Halk Takvimi ve Mevsimlik Bayramlar
14 Genel Değerlendirme ve Sunumlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Kültür ve halk kültürü kavramlarını tanımlayarak kültür–gelenek–görenek–norm–değer ilişkisini açıklayabilir.
2 Anadolu’da yaygın olan inanç ve uygulamaları (nazar, uğursuzluk, büyü vb.) tarihsel ve toplumsal bağlamda değerlendirebilir.
3 Geçiş ritüelleri (doğum, evlenme, sünnet, ölüm) ve toplumsal kabul pratiklerinin birey-toplum ilişkilerindeki işlevini analiz edebilir.
4 Anadolu halk kültürünün sözlü, müziksel, dramatik ve görsel unsurlarını tanıyabilir ve örneklerle açıklayabilir.
5 UNESCO Somut Olmayan Kültürel Miras kavramını açıklar ve Türkiye’den bu kapsama giren unsurları örneklerle tartışabilir.
6 Yerel kültürü evrensele taşıyabilme becerisi kazanır.
7 Halk kültürünün korunması ve gelecek kuşaklara aktarılmasında birey ve kurumların rolünü kavrayabilir.
8 Anadolu halk kültürü unsurlarını turizm bağlamında değerlendirme becerisi kazanabilir.
9 Ders kapsamında öğrendiği bilgileri kullanarak kendi kültürel çevresinden örnekleri bilimsel bir yaklaşımla inceleyebilir ve sunum yapabilir.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2 Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3 Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4 Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6 Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7 Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8 Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9 Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10 Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11 Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12 Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13 Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14 Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16 Akademik çevreyi tanır.
17 Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19 Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20 Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 6 18
Toplam iş yükü     56
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Anadolu Halk Kültüründe İnanış ve Ritüeller, Özlem Güzel
Yardımcı Kaynaklar Ders materyalleri.

Ders İle İlgili Dosyalar