Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM'DA BİLİM VE TARİHİ Birinci Düzey DKA329 Seçmeli 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. YUSUF BENLİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı İslam medeniyetinin fikri temelleri, İslam ve bilim ilişkisi, İslam medeniyetindeki keşifler, temsilcileri ve batıya etkisinin kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı İslam medeniyeti içerisinde ortaya çıkan bilimsel faaliyetler, ürünleri ve birikimleri, İslam dünyasındaki bilimin kaynakları, oluşumu, gelişimi, temel yapısı ve problemleri. İslam medeniyetindeki bilimsel zihniyet, İslam bilim teorileri ve temsilcileri, İslam bilim tarihinde gerçekleştirilen keşif ve icatlar, İslam dünyasındaki bilimsel kazanımların Batıya geçişi ve etkileri.

Dersin İçeriği
1 Bilim Kavramı, Bilim Tarihinde Yöntem
2 İslam Öncesi Bilim Tarihi: Mısır, Mezopotamya, Hindistan, Çin
3 İslam Öncesi Bilim Tarihi: Orta Asya, Ege, Roma
4 İslam Coğrafyasında Bilimi Hazırlayan Etkenler
5 İslam Coğrafyasında Bilimin Gelişim Süreci
6 Bilim Kurumları
7 Coğrafya Alanındaki Çalışmalar
8 Tıp Alanındaki Çalışmalar
9 Astronomi Alanındaki Çalışmalar
10 Matematik Alanındaki Çalışmalar
11 Fizik Alanındaki Çalışmalar
12 Kimya Alanındaki Çalışmalar
13 Batıya Etki Eden Müslüman Bilim İnsanları
14 Müslümanların Bilim Dünyasında Geri Kalmalarının Temel Sebepleri
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İslam biliminin kökenlerini analiz eder.
2 İslam coğrafyasında gerçekleştirilen bilimsel çalışmaları listeler.
3 Bilimin çeşitli alanlarında buluş ve fikirleriyle ön plana çıkmış olan bilim insanlarının çalışmalarını anlatır.
4 Bilim ve medeniyet arasındaki bağı ifade eder.
5 Müslümanların yaptığı çalışmaları İslam öncesi yapılan çalışmalarla karşılaştırır.
6 Bilim tarihinde öncellik problemini tartışır.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2 Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3 Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4 Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5 Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6 Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7 Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8 Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10 Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11 Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12 Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13 Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14 Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 2 4
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 2 2 4
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 1 1
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 1 5
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Mehmet Bayraktar, İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi, DİB. yay.; Seyyid Hüseyin Nasr, İslam'da Bilim ve Medeniyet, İnsan yay.; Bilim Tarihine Giriş, Nobel Yayınları, Ankara 2011.
Yardımcı Kaynaklar Mason, Stephen F (2001): Bilimler Tarihi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar