Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME İLKELERİ İkinci Düzey BES 111 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. NESLİHAN ÖNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı İnsan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerinin kavranması dersin amacıdır.
Dersin Tanımı Beslenme İlkeleri; insan beslenmesinde besin ögelerinin rolleri, gereksinimleri, yetersizlikleri ve birbiri ile olan ilişkilerini konu alan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Karbonhidratlar
2 Yağlar
3 Proteinler
4 Nükleik Asitler, Enzimler, Hormonlar
5 Enerji Metabolizması
6 Su ve Diğer İçecekler
7 Sodyum, Potasyum, Klor, Kalsiyum, Fosfor
8 Ara sınav
9 Magnezyum, Demir, Bakır, İyot, Fluorit
10 Çinko, Kükürt, Selenyum, Manganez, Krom
11 Molibden, Kobalt ve diğer mineraller
12 A, D, E, K Vitaminleri
13 B Grubu Vitaminler
14 Biotin, Kolin, İnositol, Karnitin ve C Vitamini
15 Genel değerlendirme ve tartışma
16 Final sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Makro besin ögelerinin (karbonhidrat, yağ, protein) biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini, sağlıklı beslenmedeki önemini ve gereksinimlerini kavrar.
2 Nükleik asitlerin, enzimlerin ve hormonların biyokimyasal yapılarını ve vücuttaki işlevlerinin kavrar.
3 Enerji dengesi durumunu ve enerji dengesini etkileyen faktörleri öğrenir ve sağlıklı beslenmede enerji metabolizması ve fiziksel aktivite düzeyinin önemini kavrar.
4 Su ve elektrolitlerin vücut çalışmasındaki önemini öğrenir.
5 Minerallerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
6 Suda/yağda eriyen vitaminlerin ve vitaminoidlerin biyokimyasal yapılarını, vücuttaki işlevlerini ve gereksinimlerini kavrar.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Avrasya coğrafyasını ve bu coğrafyada yaşayan toplumları tanır.
2 Türk Dünyasının tarihini bilir, Türk Dünyasında meydana gelen gelişmeleri takip eder ve varsa sorunlara çözüm üretir.
3 Avrasya bölgesi toplumlarının iktisat, uluslararası ilişkiler, dil, edebiyat, tarih, sanat tarihi, sosyoloji, coğrafya vb. alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilmek, bu alanlarda yorum, analiz ve değerlendirme yapar.
4 Türk Dünyasının etkileşimde bulunduğu kültürler üzerine araştırmalar yapar ve bu hususta bilgi ve donanıma sahip olur.
5 Avrasya coğrafyasındaki dil, edebiyat, tarih, sanat, sanat tarihi, sosyoloji, iktisat, işletme, uluslararası ilişkiler, antropoloji vd. alanlarda gelişmiş bir duyarlılık ve birikime sahip olur.
6 Avrasya coğrafyasındaki siyasi, ekonomik ve sosyokültürel sorunlara dair temel bilgilere sahip olur ve bunlara çözüm önerileri sunabilme becerisi kazanır.
7 Avrasya coğrafyasındaki devletlerin birbirleri ile olan çok yönlü ve çok boyutlu ilişkilerini analiz eder.
8 Çağdaş Türk lehçe ve şivelerinden en az birini ileri düzeyde bilir. Rus, Çin, Fars ve Arap dillerinden birini de orta seviyede bilir.
9 Türk dünyasının siyasi ve ekonomik anlamda etkileşimde bulunduğu devletleri tanır ve onlar hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur.
10 Türk dünyası başta olmak üzere öteki komşu halkların dil, din, kültür, çevre, etnik ve sosyal sorunlarını tespit ve analiz edecek, çözümler sunacak seviyede bilgi ve becerisine sahip olur.
11 Alanla ilgili bilimsel araştırma projeleri yapabilecek bilgi ve donanıma sahip olmak, problem ve sorunlara çözüm üretecek şekilde model kurma ve hipotez geliştirebilme becerisi kazanır.
12 Bilimsel etik hususunda sorumluluk bilinci kazanır.
13 Avrasya coğrafyasında meydana gelen siyasi ve sosyal olaylara farklı perspektiflerden bakabilme becerisi geliştirir.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 3 4 12
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 2 2 4
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 3 4 12
Toplam iş yükü     164
AKTS     7.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baysal A. Beslenme. Hatipoğlu Yayınevi. 14. Baskı. Ankara, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Lippincott Biyokimya Kitabı Nobel Tıp Yayınevi, Çeviri Editörü: Doç Dr. Engin Ulukaya

Ders İle İlgili Dosyalar