Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KİMYASAL METALURJİ-II Birinci Düzey MBM 228 4 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Termodinamik - I
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. OSMAN CANKO
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze, birebir konu anlatımı ve soru çözümü
Dersin Amacı Termodinamik durum fonksiyonlarını kavrayarak, maddelerin enerji yönünden hangi fazlarda bulanabileceğini kavrama
Dersin Tanımı Termodinamiğin temel kavramları, gerçek gazlar ve çözeltiler, reaksiyon ve denge kavramlarının verildiği zorunlu ders

Dersin İçeriği
1 Gazların davranışları: a) Gazların P-V-T ilişkileri b) İdeal Davranıştan sapma (Van Der Waals Gazı) c) İdeal olmayan gazlar için diğer durum denklemleri d) İdeal gaz karışımları
2 Çözeltilerin Davranışı a) Raoult ve Henry kanunu b) Çözelti içinde termodinamik aktivite c) Gibbs-Duhem eşitliği d) İdeal olmayan çözeltiler e) Düzenli çözeltiler f) Çözeltilerin istatistiksel model ile incelenmesi
3 İkili sistemlerin faz diyagramları ve Oluşum Gibbs serbest enerjisi a) Düzenli çözeltilerin Gibbs serbest enerjisi b) Sıvı ve katı standart durumlar c) Faz diyagramları
4 Gazları içeren reaksiyonlar a) Gaz karışımlarındaki reaksiyon dengesi ve denge sabiti b) Denge üzerinde basınç ve sıcaklığın etkisi c) Reaksiyon dengesinin entropi ve entalpi üzerinden açıklanması
5 Bir yoğun faz ile bir gaz fazını içeren reaksiyonlar a) Bir yoğun faz ile bir gaz fazının reaksiyonu b) Elligham Diyagramları c) Faz dönüşümü ve Oksitlenme reaksiyonları
6 Elektrokimya
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Termodinamik özelikler arasındaki bağıntıları kavrayabilme
2 Enerjinin Korunumu ilkesini ve termodinamiğin birinci yasasını kavrama
3 Termodinamiğin ikinci yasasının gerekliği ve anlamını kavrama
4 Gerçek gazlar için durum denklemlerini anlama ve uygulayabilme
5 Raoult, Henry kanunları arasındaki ilişkileri kavrama
6 Faz diyagramları, denge ve Gibbs serbest enerjisi ilişkilerini kavrama
7 Ellingham diyagramını yorumlayabilme
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 15 30
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     104
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı David R. Gaskell, Introduction to Metallurgical Thermodynamics, (4. Basım) 2003.
Yardımcı Kaynaklar Ahmet Yüksel Özemre, Teorik Fizik Dersleri 5, Isı Teorisi 1977. Mustafa ANIK, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Metalurji Termodinamiği-II, Ders notu, 2012. Kenan YILDIZ, Sakarya Üniversitesi, Malzeme Termodinamiği, 2012. Değişik Amerikan üniversitelerinin açık ders notları ve soru çözümleri Not: Yunus Çengel'in kitabı tavsiye edilmemektedir.

Ders İle İlgili Dosyalar