Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİL BİLGİSİ ÖĞRETİMİ Üçüncü Düzey TÖP 403 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET ALİ BAHAR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mehmet Ali BAHAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün öğretim
Dersin Amacı Dil bilgisi öğretimiyle ilgili kuramsal ve uygulamalı donanım kazanmak
Dersin Tanımı Bu ders Türkçenin ses, biçim, anlam ve söz dizimle ilgili özelliklerinin öğretiminde izlenecek yaklaşım, kuram, strateji, yöntem ve tekniklere ilişkin bilgi ve becerilerin kazanıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Dil bilgisinin temel kavramları
2 Türkçenin ses, biçim, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri
3 Dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı
4 Dil bilgisi öğretimi tarihi
5 Dil bilgisi öğretiminde stratejiler-1
6 Dil bilgisi öğretiminde stratejiler-2
7 Dil bilgisi öğretiminde stratejiler-3
8 Ara sınav
9 Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları
10 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları
11 Dil bilgisi öğretiminde konular ve öğretiminde izlenecek sıra
12 Metin merkezli dil bilgisi öğretimine yönelik etkinlikler
13 Dil bilgisi öğretimi yöntem ve teknikleri-1
14 Dil bilgisi öğretimi yöntem ve teknikleri-2
15 Dil bilgisi öğretiminde ölçme ve değerlendirme
16 Dil bilgisi öğretimiyle ilgili etkinlik uygulamaları
17 Yarı yıl sonu sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ana dili eğitiminde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar.
2 Yabancı dil öğretiminde dil bilgisi öğretiminin yeri ve önemini kavrar.
3 Dil bilgisi öğretimiyle ilişkili yaklaşım, kuram, strateji, yöntem ve teknikleri açıklar.
4 Dil bilimi ve dil bilgisi arasındaki ilişkiyi açıklar.
5 Çağcıl dil bilgisi öğretimi yaklaşım, kuram, strateji, yöntem ve tekniklerini; değerlendirme biçim ve araçlarını derslerinde uygular.
6 Türkçe dersi öğretimi programını dil bilgisi öğretimi açısından değerlendirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ekonomik sorunlara iktisat kuramları ışığında açıklayıcı çözümler getirebilmek.
2 Bölgesel ve küresel düzeyde ekonomik gelişmeleri takip edebilmek.
3 İktisat biliminin alt alanları olan iktisat Teorisi, iktisat politikası, iktisadi gelişme ve uluslararası iktisat alanlarında uzmanlık bilgisine sahip olmak.
4 Ekonomik sorunları istatistiksel ve ekonomik modellere dönüştürebilmek.
5 Matematiksel, ekonometrik ve istatistiksel yöntemleri iktisadi problemleri çözüme kavuşturmak amacıyla kullanabilme yeteneğine sahip olmak.
6 Yabancı literatürü takip edebilecek yabancı dil bilgisine ve teorik alt yapıya sahip olmak.
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 4 1 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 6 6
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 1 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     62
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   70
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Pehlivan, A. ve Aydın, İ. S. (2021). Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
Yardımcı Kaynaklar Bahar, M. A. (2015). 11. Sınıf Dil ve Anlatım Ders Kitaplarının Dil Bilgisi Öğretimi Açısından İncelenmesi. Okuma ve Yazma Eğitimi Araştırmaları, 3(1), 9-26. Bahar, M. A. (2018). Yetinmeci Program Çerçevesinde Türkçe Dil Bilgisi Öğretiminde Çift Geçişlilik. Uluslararası Kültür ve Bilim Kongresi. Temizyürek, F. ve Bahar, M. A. (2017). Diller Arası Benzemezlik Bakımından Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimine Yönelik Öneriler. Sağır, M. ve Demir Atalay, T. (2016). Yeni Programa Uygun Etkinliklerle Dil Bilgisi Öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.

Ders İle İlgili Dosyalar