Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ECZACILIKTA BİTKİ DOKU KÜLTÜRÜ VE MOLEKÜLER BİYOLOJİ UYGULAMALARI İkinci Düzey SEÇ 317 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. GÖKÇEN YUVALI ÇELİK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
Dersin Amacı Bitki biyoteknolojisinde kullanılan temel bilgi ve teknikleri anlatmak
Dersin Tanımı Bitki hücre kültürü ve moleküler uygulamalar

Dersin İçeriği
1 Bitki Doku Kültürlerinin Tarihi Gelişimi ve Uygulama Alanları; Bitki doku kültürünün bitki ıslahında ve ticari uygulama alanları ile temel araştırmalardaki uygulamaları .
2 Bitki Moleküler Biyolojisi;Bitki moleküler biyolojisi hakkında temel bilgiler.
3 Bitki doku ve hücre kültürlerinde kullanılan temel kavramların açıklanması;Bitki doku kültürü tanımı, amaçları.
4 Bitki Doku Kültürü Temel Teknikleri ve Kültür Ortamları; Sterilizasyon teknikleri ve kültür ortamlarının hazırlanması ile ilgili temel bilgiler.
5 Organogenesis; Eksplant seçimi, besin ortamlarının içerikleri ve kültür şartları, Organogenesis çeşitleri ve çeşitli türlerde başarısı.
6 Somatik Embriyogenesis; Ekplant kaynağı, etkili faktörlerin incelenmesi, kullanım alanları, klonal çogaltım ve sentetik tohum üretimi.
7 Protoplast kültürü ve Somatik Melezleme; Totipotensi ve tanımlamalar, Bitki hücre çeperinin yapısı, Protoplastın izolasyonu, protoplast kültürünü başarısını sağlayan etmenler.
8 Ara sınav
9 Haploid bitki üretimi; Anter kültürü ve etkileyen faktörler, Mikrospor kültürü.
10 Sekonder Metabolit Üretimi;Sekonder metabolitler hakkında temel bilgiler ve ekonomik önemleri.
11 Sekonder Metabolit Üretimi;Bitki doku ve hücre kültürleri ile sekonder metabolit üretiminin temel prensipleri ve gerekli koşulları.
12 Sekonder Metabolit Üretimi;Tutuklama(immobilizasyon), senkronize kültürler.
13 Sekonder metabolitler;iki aşamalı kültürler, biyoreaktörlerin sekonder metabolit üretiminde kullanılmasının avantajları ve dezavantajları.
14 Dersin son yıllardaki bilgi birikimi ile değerlendirilmesi ve tartışma; Konular ile ilgili farklı ulusal ve uluslararası makalelerden örnekler.
15 Dersin son yıllardaki bilgi birikimi ile değerlendirilmesi ve tartışma; Konular ile ilgili farklı ulusal ve uluslararası makalelerden örnekler.
16 Final sınavı
17 Bütünleme sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bitki doku kültürünün tarihi gelişimini ve farklı uygulama alanlarını açıklar. Bitki hücresi, genetik materyali, gen ifadesi kavramlarını açıklar.
2 Bitki rejenerasyonu terimini açıklar ve bitki doku kültürü işlemlerinde ki rejenerasyon tiplerini sıralar.
3 Çalışma ortamının, besin ortamlarının, alet ve ekipmanların nasıl sterilize edileceğini açıklar.Bitki büyüme düzenleyicileri ve kültür ortamlarını tanımlar.
4 Hücre veya dokulardan yeni bitki bireyleri meydana getirme konularını açıklar.
5 Somatik embriyogenesisin hızlı çoğaltımda, sentetik tohum üretiminde ve gen aktarımında ki potansiyel önemini kavrar.
6 Protoplast teknolojisinin genel prensipleri ve metodlarını açıklar.
7 Haploid bitki üretimini tanımlar, bu bitkilerin genetik, moleküler biyoloji, fizyoloji gibi temel bilimler veya bitki yetiştirme ve ıslahi gibi uygulamalı bilimlerle ilgili konularda ki avantajlarını sıralar.
8 Sekonder metabolitlerin bitkilerdeki önemli işlevlerini ve ekonomik önemlerini açıklar.Biyotransformasyon, biyoreaktör terimlerini açıklar.Bitki hücrelerinin tutuklanmasında kullanılan temel yöntemleri sıralar, tutuklanma tekniği ile sekonder metabolit üretiminin avantajlarını açıklar.
9 İki aşamalı kültür ve biyotransformasyon konularını açıklar, bitki hücrelerinin biyoreaktörlerde kültürünün avantaj ve dezavantajlarını karşılaştırır.
10 Literatür taraması ile daha önce yapılan çalışmaları karşılaştırır.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Toplam iş yükü     55
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yok
Yardımcı Kaynaklar 1. Babaoğlu, M., Gürel, E., Özcan, S., Bitki Biyoteknolojisi 1, Doku Kültürü ve Uygulamaları, Selçuk Üniversitesi vakfı yayınları, Konya, 2002. 2. Özcan, S., Gürel, E., Babaoğlu, M., Bitki Biyoteknolojisi 2, Genetik Mühendisliği ve Uygulamaları Selçuk Üniversitesi vakfı yayınları, Konya, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar