Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ÇİN KÜLTÜRÜ II Birinci Düzey ÇDE110 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ DİDEM YILMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin temelinde kültür konuları üzerinden Çin’i tarihsel açıdan ele almak hedeflenmektedir. Ders, kültür ve tarih çalışmalarına çok disiplinli bir yaklaşımın gerekliliğini göstermektedir. Okumalar birkaç disiplinden- antropoloji, tarih, arkeoloji, sosyoloji ve teoloji bilimi alınmıştır. Kapsanan konular arasında antik başkentler, antik dönem bilim ve teknoloji, popüler dinler ve ritüeller, eski dönem ceza sistemi, eski gelenekler, porselen, geleneksel sanatlar, mimari, yazının evrimi, ipek ve İpek Yolu, geleneksel tıp ve eskiden günümüze dek varlığını sürdüren tarihi kalıntılar yer alıyor.
Dersin Tanımı Bu ders, Çin uygarlığının kültürel tarihini disiplinlerarası bir yaklaşımla incelemeyi amaçlamaktadır. Antropoloji, tarih, arkeoloji, sosyoloji ve teoloji gibi farklı alanlardan yapılan okumalar aracılığıyla Çin kültürünün gelişim süreci tarihsel bağlam içinde ele alınır. Ders kapsamında antik Çin başkentleri, bilim ve teknoloji tarihi, geleneksel sanatlar, mimari, porselen, yazının evrimi, ceza sistemleri, popüler dinler, gelenekler, geleneksel tıp ve İpek Yolu gibi başlıca kültürel ögeler tartışılır. Öğrenciler, Çin’in zengin kültürel mirasını farklı dönemlerdeki yansımalarıyla birlikte değerlendirerek hem yazılı kaynaklar hem de görsel materyaller aracılığıyla eleştirel düşünme ve analiz becerilerini geliştirme fırsatı bulurlar.

Dersin İçeriği
1 Ders İzlencesinin verilmesi ve sene boyu derste yapılacakların konuşulması
2 “Antik Başkentler” Çin’in tarih boyunca başkent olarak kullanılmış şehirleri tanıtılır. Başkentlerin siyasi, kültürel ve stratejik önemi görsellerle desteklenerek anlatılır.
3 Çin’in Tarihi Mekanları Çin’de UNESCO mirası kabul edilen önemli yapılar ve tarihi alanlar tanıtılır. Yapıların kültürel bağlamı ve dönemsel özellikleri üzerinde durulur.
4 Antik Dönem Bilim ve Teknoloji Çin’in antik dönemde geliştirdiği buluşlar (pusula, matbaa, barut, kâğıt vb.) incelenir. Bilimsel katkıların dünya tarihindeki yeri vurgulanır.
5 Antik Dönem Çin Ceza Sistemi Antik Çin’de hukuk ve ceza uygulamaları ele alınır.
6 Çin Felsefesine Giriş Konfüçyüsçülük, Daoizm ve Legalizm gibi temel felsefi akımlar tanıtılır. Bu felsefelerin Çin kültürü üzerindeki etkileri tartışılır.
7 Çin Yazısının Evrimi ve Çince Çin yazı sisteminin tarihsel gelişimi, karakterlerin yapısı ve yazının kültürel rolü incelenir. Yazıdaki dönüşümler tarihsel bağlamda ele alınır.
8 Geleneksel Çin El Sanatları Kağıt kesme, porselen, ipek dokuma, taş oymacılığı gibi geleneksel el sanatları tanıtılır. El işçiliğinin estetik ve kültürel boyutları üzerinde durulur.
9 Ara Sınav
10 Antik Devlet Adamları ve İmparatorlar Antik Çin’in önemli hükümdarları ve devlet yöneticileri tanıtılır. Onların yönetim anlayışları ve kültürel katkıları açıklanır
11 Gelenekler Çin’deki aile yapısı, sosyal roller, bayramlar ve ritüeller gibi geleneksel uygulamalar örneklerle işlenir.
12 Geleneksel Çin Müziği Müzik aletleri, ritüel müzik anlayışı ve geleneksel besteler tanıtılır. Çin müziğinin felsefi ve toplumsal işlevi üzerine durulur.
13 Çin’de İnanılan Dinler Daoizm, Budizm ve halk inançları başta olmak üzere Çin’deki dini çeşitlilik ele alınır. Dini ritüellerin kültürel etkileri tartışılır.
14 İpek Yolu’nun tarihi, kültürel ve ekonomik önemi açıklanır. Çin’in diğer uygarlıklarla kurduğu ilişkiler harita ve görsellerle desteklenir.
15 Pekin Operası Pekin Operası’nın sahneleme teknikleri, kostümleri, müzik yapısı ve toplumsal rolü tanıtılır. Örnek video kesitleri üzerinden analiz yapılır.
16 Sınav Hazırlığı
17 Final Sınavı
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Çin kültür tarihindeki belirli konuları inceleyerek, yöntem ve yaklaşımlarını açıklayabilecek ve anlayabilecektir
2 Hem yazılı hem de sınıf içi çalışmalarda birincil kaynakları yorumlayabilecektir.
3 Dil, edebiyat, tarih ve görsel sanatlar dahil olmak üzere Çin araştırmalarında kültürel faktörlerin ve kurumların diğer disiplinleri nasıl şekillendirdiğini ve şekillendirmeye devam ettiğini açıklar.
4 Çin''in bölgelerinde bulunan çeşitli kültürlerin yanı sıra Çin toplumunun temel sosyal paradigmaları hakkında bilgi sahibi olur.
5 Çin tarihinin hem geçmiş hem de günümüz dünya bağlamlarındaki önemi hakkında temel bilgi edinir.
6 -
7 -
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Çince ses tonları, anlambilim, biçembilim, sözdizimi ve dilbilgisi kuralları hakkında bilgi sahibi olur.
2 Çin yazısının kökeni, evrimi, yazım kuralları ve sözcük anlamlarını öğrenir.
3 Çince konuşma, okuma, dinleme becerisi edinir ve bu becerisini ulusal ve uluslararası platformlarda kullanabilir.
4 Çin edebiyatının, kültürünün ve tarihinin gelişim süreci ile ilgili bilgi sahibi olur.
5 Dinleme, okuma ve çeviri yoluyla çeşitli tür ve konularda hedef dildeki pasajları veya metinleri kavrar ve analiz eder.
6 Bireysel olarak özellikle Çince – Türkçe, Türkçe – Çince çeviri alanında bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
7 Edebiyat, kültür, tarih vb. alanında uygulamalı ve kuramsal bilgileri çözümler ve yorumlar.
8 Özellikle Çin Kültürü alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
9 Çinceyi kullanarak alanındaki bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla iletişim halinde olur.
10 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilgi teknolojilerini kullanır.
11 Çin dili edebiyatı ve kültürü alanındaki bilgileri kullanarak kendi ulusuna objektif bakmayı öğrenerek evrensel bilinç kazanır. Aynı zamanda her türlü kültüre saygı duyar, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasına sahip çıkar.
12 Öğrencilere ödev hazırlama sorumluluk bilinci kazandırır.
13 Mesleki ve bireysel alanlarda yaşam boyu öğrenme becerisine ve yetkinliğine sahip olur.
14 Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 2 16
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 4 4
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Yang Min, Zhongguo Chuantong Wenhua Tonglan, Zhongguo Haiyang Daxue Chuban She, 2003. Ren Qiliang. 2015. Zhongguo Wenhua Changshi. Beijing: Huayu Jiaoxue Chuban She.
Yardımcı Kaynaklar Bai Hua. Zhongguo Gudai Xingfa Zhengzhi Guan. Renmin Chubanshe. 2008. Cai Yanxin. 2020. Çin Mimarisi. İstanbul: Kaynak Yayınları. Coşkun Faik Kavala. Çin Kitabı- Uygarlığın Beş Bin Yılı. İstanbul: Resse Yayınları. Deng Yinke. 2016. Antik Çin’de Buluşlar: Bilim ve Teknolojinin Binlerce Yıllık Öyküsü. İstanbul: Kaynak Yayınları. Hang Jian- Guo Qiuhui. 2017. Çin El Sanatları. İstanbul: Kaynak Yayınları. Li Li. 2004. China’s Cultural Relics. Beijing: China Intercontinental Press. Liang Yongxuan. Geleneksel Çin Tıbbı. İstanbul: Kaynak Yayınları. 2020. Tang Jiankun-Ying Tingting. Çin Ansiklopedisi. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. 2015. Zhang Yiping. İpek Yolunun Öyküsü. İstanbul: Kaynak Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar