Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
20. YY. RUS EDEBİYATI (GÜMÜŞ ÇAĞ) Birinci Düzey RDE 306 6 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Rusça
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi ERDEM ERİNÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Rus Edebiyatı (Gümüş Çağ) dersi 15 haftalık program içerisinde dörder saatlik dersler halinde işlenir. Haftanın iki gününde ikişer saatlik bloklar halinde işlenen derste, ilk blokta şairlerin biyografileri ele alınırken, ikinci blokta şiirleri incelenmektedir.
Dersin Amacı Dersin konusunu Rus Edebiyatının Gümüş Çağı adı ile anılan 19. yy sonu ve 20.yy başında edebiyatta oluşan yeni akımlar,bu dönemdeki edebi ve felsefi mensuplar ve bu dönemde verilen eserler oluşturmaktadır.Bu döneme ait şairler ve dünyadaki akımların Rusya’daki yansımaları da ders dönemi boyunca ele alınmaktadır.Bu dersin ilk iki saatinde edebi akımların prensipleri ve akımın temsilcilerinin biyografileri üzerinde durulurken, dersin diğer iki saatinde de şairlerin şiirleri üzerinde durulması planlanmaktadır.
Dersin Tanımı Ders Rus edebiyat tarihinde verimliliği ve yön verici niteliğiyle diğerlerinden ayrılan bu yılların gerektiği şekilde bir ders dönemine yayılarak anlatılacak, 60’lar kuşağı ve çağdaş edebiyat dönemlerinde verilen eserlerin doğru ve belirli temellere dayanarak yorumlanmasına yardımcı olunacak, dersler öğrenci merkezli yapılacak, kaynak araştırmaları yapılması sağlanacak.

Dersin İçeriği
1 Syllabus tanıtımı. Rus Edebiyatında “Gümüş Çağ” kavramının öğrencilerle birlikte tanımının yapılması. Gümüş Çağ’ın düşünce temelini atan filozofların (V.Solovyov, N.Berdyayev, S.Bulgakov, P.Florenskiy) felsefelerinin açıklanması. V.Solovyov ile sembolistler arasındaki ilişkilerin anlatılması. Düşünürün Aşkın Anlamı adlı makalesinden bölümlerin okunması. N.Berdyayev’in sembolist şairlerle birlikte ortaya attığı Ortodoks Hristiyan felsefenin prensiplerinin açıklanması. Gümüş Çağ’ın edebi özelliklerinin açıklanması.
2 Edebiyatta Rus Sembolizmi. “Büyük” ve “Genç” sembolistler. Akımın kurucu ve temsilcilerinden V. Bryusov’un yaşamı, edebi kişiliğinin, politik hayattaki yerinin anlatılması. Şairin kişisel manifestosu olan Genç Şaire adlı şiirinin incelenmesi, Yaratıcılık ve Moskova adlı şiirlerinin analizi.
3 “Büyük” sembolistlerin temsilcilerinden, Petersburg sembolizmi ekolünün kurucusu D. Merejkovskiy’in hayatı ve edebi kişiliğinin anlatılması. Şairin Eski Oktavlar adlı biyografik poemasından bölümlerin okunması. Şairin Kış Gecesi şiiri ile A.S.Puşkin’in aynı adlı şiirinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi
4 Petersburg akımının temsilcilerinden, “Büyük” sembolist, Z.Gippius’un yaşamı, şairliği ve yayıncılığın anlatılması, Şairin Güçsüzlük şiirinin, M.Lermontov’un Yelken adlı şiiri ile karşılıklı okunması. Gippius’un Anton Kraynıy imzası ile yayınladığı eleştirileri ve yazdığı günlüklerinden parçaların incelenmesi.
5 Moskova ekolünden “Büyük” sembolist şair K.Balmont’un yaşamı ve edebi kişiliğinin anlatılması. Şairin edebi sanatında seslerin rolünün açıklanması. Rus sembolizminin önemli şiirlerinden Sazlar adlı şiirinin incelenmesi. Şairin Fantezi adlı şiirinin ayrıntılı analizi.
6 “Genç” sembolistlerden A. Blok’un yaşamı ve edebi sanatının anlatılması. Şairin On İki adlı poemasının incelenmesi, eserdeki politik ve dini sembollerin öğrencilere örneklerle açıklanması.
7 Bir diğer “Genç “ sembolist olan A.Belıy’ın yaşamı, edebi kişiliği ve Türkiye’de son yıllarda yayıncıların ilgisini çeken düzyazı eserleri hakkında bilgi verilmesi. Şairin Umutsuzluk adlı şiirinin incelenmesi.
8 Ara sınav.
9 Akmeizm akımı ve kurucusu N.Gumilyov’un yaşamı, edebi kişiliği üzerine açıklamaların yapılması. Şairin Konstantinopol adlı şiirinin görsel malzemelerle analizinin yapılması.
10 Akmeizm akımının temsilcisi A.Ahmatova’nın yaşamı ve edebi kişiliği hakkında bilgilendirmenin yapılması. Şairin politik baskılardan etkilenişinin sanatında izinin sürülmesi; Ağıt adlı şiirinin incelenmesi.
11 Bir diğer Akmeist şair Osip Mandelştam’ın hayatı ve edebi kişiliğinin açıklanması. Rehabilitasyon kamplarına gönderilen diğer şairler hakkında kısa bilgilendirme. Kendi Kendimizle yaşıyoruz adlı şiirinin tarihsel perde arkası ile incelenmesi.
12 Rus Edebiyatında Futurizm, ekollar (Tsentrifuga, Kubofuturizm) ve temsilcilerinin (V.Mayakovski, B. Pasternak, V. Hlebnikov, V. Hodaseviç) yaşamları ve edebi kişilikleri üzerine bilgilendirme. Şiirlerinden örneklerin sunulması.
13 Gümüş Çağı’nda eserler verip de, bu çağın herhangi bir akımıyla kategorize edilemeyen şairlerin (İ.Bunin, V. Nabokov, M.Tsvetayeva) yaşamları ve edebi yaratıcılıkları hakkında bilgilendirme. M.Tsvetayeva’nın A.Blok’a ithaf ettiği şiirlerinin ve günümüz Rus kültüründe rastlanan şaire ait izlerin incelenmesi.
14 Rus edebiyatında İmajinizm akımı hakkında bilgilendirme. Bu akımın en önemli temsilcilerinden S. Yesenin’in hayatının ve edebi kişiliğinin Yesenin adlı film (Rusya,2005) eşliğinde işlenmesi. Şairin Fars Geceleri poemasının incelenmesi.
15 Final sınavı.
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrencilerin Rus edebiyatı tarihindeki özgün bir dönemi benimseyip anlamalarının sağlanması.
2 Şiire dair kuramların 19. yy sonu, 20. yy başı şairlerinin şiirlerinde uygulama imkanı bulması.
3 Rus şiirinde en önemli dönemi merkeze alarak, geçmişe ve 20. yy şiirine dair karşılaştırmalar yapma yetisinin kazandırılması.
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Mesleki uygulamalarda ve örgütlerde etkin olarak yer alan, sürekli öğrenimle kendisini geliştiren, güçlü iletişim kurabilen, takım çalışması yapabilen, çok disiplinli ortamlarda görev alabilen teknik eleman yetiştirebilmek.
2 Havacılık standartları ile ilgili yeterli bilgi birikimine sahip olmak.
3 Alanındaki bakım uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçip ve kullanabilmek.
4 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yönlendirebilmek.
5 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilmek.
6 Uluslararası seviyede alanındaki bilgileri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
7 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek.
8 Bilgiye erişebilmek ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilmek, veri tabanları, bakım el kitapları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilmek.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.
10 Alanı ile ilgili şema, teknik resim vb. dökümanları anlayıp, yorumlayabilmek.
11 Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olmak.
12 İngilizce ve Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin şekilde kullanmak.
13 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilmek ve yönetebilmek.
14 Alanındaki kavram, düşünce ve matematiksel ifadeleri anlayabilmek, kullanabilmek, bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek, sorunları tanımlayabilmek, analiz edebilmek, kanıtlara, araştırmalara ve farklı kaynak ve ölçümlerden elde edilen sonuçlara dayalı çözüm önerileri geliştirip, uygun düzeltici eylemde bulunabilmek.
15 Alanıyla ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek.
16 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilmek.
17 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak.
18 Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip olmak.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 4 60
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 15 1 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 3 2 6
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 3 9
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     107
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Derslerde sunulan materyaller dersin ana işleyiş materyalini teşkil eder.
Yardımcı Kaynaklar Dönem süresince incelenen şiirler malzemenin temelini oluşturur. İnternet temelli veritabanlarından edinilebilecek bu şiirler ders malzemesinin kaynağını oluştururlar.

Ders İle İlgili Dosyalar