Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HABER KAMERAMANLIĞI Birinci Düzey RTS389 Seçmeli 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ KADİR MACİT
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Kadir Macit
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Konferans, Atölye Çalışması
Dersin Amacı Televizyon haberciliği alanında kamera ve ışık ile ilgili genel kuramsal ve teknik bilgilerin, temel kavramların ve terminolojinin tanımlanmasıdır. Bununla Birlikte Haber Kameramanlarının Yaşadığı Zorlukların Videolar Desteğiyle Gözler Önüne Serilmesi Amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Kamuoyunun bilgilendirilmesi amacıyla ulusal ve uluslararası ekonomik, siyasal, kültürel, sportif ve toplumsal olayların, savaşların ve doğa olaylarının yerinde izlendiği, izlenen olayların inisiyatif kullanılarak görüntülendiği, görüntülerin estetik ve sanatsal anlayış da yansıtılarak meslek etiği ve habercilik kurallarına bağlı kalınarak çekildiği, görüntülerin en kısa sürede dünya kamuoyuna aktarılmasının sağlandığı meslek dalı.

Dersin İçeriği
1 Haber Kameramanlığı Üzerine Giriş Niteliğinde Kuramsal Bilgiler.
2 Haber Kameramanı Kimdir? Barkovizyon Üzerinden Haber Kameramanları Videoları İzleme.
3 TRT Haber Kameramanları Videoları İzleme.
4 Haber Kameramanlarının Çalışma Prensipleri.
5 Özel Haber Yapma Teknikleri
6 Haber Kameramanlarını Diğer Kameramanlardan Ayıran Özellikler
7 Alan Derinliği ve Objektif Kullanımı Hakkında Genel Bilgiler
8 Kamera Türleri, Video Bant ve Film formatları. Haber Kameramanlığında Dış Çekim.
9 Haber Kameramanlarının Anlatıldığı Video İzleme
10 Kamera (ENG) Aksesuarları ve Yardımcı Unsurların Tanıtımı. Akü Türleri.
11 Haber Amaçlı Kullanılan ENG Kameraların Tanıtımı (objektif, bakaç, diyafram, filtreler)
12 Savaş Kameramanlarının Anlatıldığı Video İzleme
13 Muhabir-Haber Kameramanı İlişkisini Anlatan Video İzleme
14 Araştırmacı-Sorgulayıcı Haber Kameramanlığı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Haber Kameramanlığı ve Savaş Kameramanlığı-Muhabirliği Kavramlarını Tanımlar.
2 Özel Haber ve Dış Mekan Haber Çekimi Kavramlarını Anlar.
3 Haber Türlerini Tanımlar.
4 Haber Kameramanlığının Nasıl Bir Meslek Olduğunun Farkına Varır.
5 Haber Kameramanlarını Diğer Kameramanlardan Ayıran Farkı Öğrenir.
6 Haber Kameramanlığı ile İlgili Temel Kamera ve Işık Terminolojisini Tanımlar.
7 Haber Kameramanı ve Muhabir Arasındaki Uyumu İdrak Eder.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim, radyo, televizyon ve sinema alanlarıyla ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olur; bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilir.
2 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki kuramları bilir.
3 Radyo, televizyon ve sinemanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışma koşullarını düzenleyen yasal belgeleri, ulusal ve uluslararası meslek örgütlerini ve etik ilkeleri bilir
5 Radyo, televizyon ve sinemada yapım aşamalarını bilir; uygulama becerisi ve yetkinliğine sahiptir
6 Radyo, televizyon ve sinema alanında program üretme ve/veya film yapma yetkinliğine sahiptir
7 Radyo, televizyon yayıncılığındaki program türleri ile sinema türlerini ve akımlarını bilir
8 Görsel ve işitsel teknik donanımı içerik üretiminde etkin olarak kullanma becerisine sahiptir.
9 Radyo, televizyon ve sinema alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
10 Senaryo yazma ve çekim senaryosu hazırlama becerisine sahiptir.
11 Görüntü estetiği, sinematografik anlatım ve kompozisyonun temel ilkeleri konusunda yetkindir.
12 Medya okuryazarlığı becerilerini edinerek medya içeriklerinin toplumsal, ekonomik, politik, kültürel vb. etkilerini eleştirel bakış açısıyla ele alma, çözümleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir
13 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları çalışmalarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir
14 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibidir.
15 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir
16 Girişimcilik, iş geliştirme ve ekip çalışması yürütebilme konularında bilgi ve beceriye sahiptir.
17 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibidir.
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 20 2 40
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 3 30
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Parsa, Seyide. Televizyon Haberciliği ve Kuramları, Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları, İzmir, 1993. *Kılıç Levent. Televizyon Haber Programlarında Yapım Yönetim, Anadolu Üniversitesi Yayın No: 223, Eskişehir, 1987.
Yardımcı Kaynaklar *Özkanal, Berrin. (1998) Televizyon Haber programlarında Gerçekliğin Sunumu, Kurgu, Temmuz 1998, Sayı 5.

Ders İle İlgili Dosyalar